Πληρώνουμε υπέρογκες αυξήσεις για να μην διαταραχθεί η λειτουργία της αγοράς!
Επιμέλεια: Βάννα Σφακιανάκη
Στο τέλος του 2021 οι υπουργοί της Γαλλίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Ελλάδας και της Ρουμανίας, με πρωτοβουλία της Γαλλίας, υπέβαλαν στο Συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κοινή πρόταση για τη μεταρρύθμιση της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας. Η πρόταση προέβλεπε αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου η τιμή που πληρώνουν οι καταναλωτές να αντανακλά το μέσο κόστος του ενεργειακού μείγματος και το μέσο κόστος παραγωγής. (1)
Η πρόταση απορρίφθηκε. «Η αύξηση των τιμών έχει επιφέρει μεγάλες πολιτικές πιέσεις, ωστόσο δεν θα πρέπει κάτι τέτοιο να οδηγήσει σε βεβιασμένες αντιδράσεις, καθώς πρόκειται για μια προσωρινή κατάσταση» δήλωσε ο οικονομικός επίτροπος Paolo Gentiloni. «ειδάλλως διατρέχουμε τον κίνδυνο να παρέμβουμε σε μια αγορά που κατά τα άλλα, λειτουργεί εξαιρετικά.». (2) Εννέα χώρες, Αυστρία, Δανία, Γερμανία, Εσθονία, Φινλανδία, Ιρλανδία, Λουξεμβούργο, Λετονία και Ολλανδία, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ACER ) απορρίπτουν κάθε σκέψη για τέτοιες αλλαγές, με στόχο να διαφυλάξουν ως κόρη οφθαλμού τη σύζευξη των αγορών και το διασυνοριακό εμπόριο για τα οποία και δημιουργήθηκε το Target Model (Mοντέλο Στόχος). Θεωρούν ότι η αντιμετώπιση των αυξήσεων των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος μπορεί να γίνει με στοχευμένα εθνικά μέτρα, ιδιαίτερα για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως οι επιδοτήσεις των λογαριασμών ρεύματος. (3) Αυτά τα μέτρα όμως, που δεν καλύπτουν τις αυξήσεις –τουλάχιστον στην Ελλάδα– αποτελούν νέες κρατικές επιδοτήσεις προς τους ενεργειακούς ομίλους.
Πώς καθορίζεται η τιμή στη χονδρική αγορά ενέργειας
Σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο στην ευρωπαϊκή χονδρική αγορά ενέργειας, η τιμολόγηση γίνεται με βάση το «οριακό κόστος», από το οποίο προκύπτει μία ενιαία τιμή για όλες τις μονάδες ηλεκτρικής ενέργειας ανεξάρτητα από τις πηγές που αξιοποιούν. Το «οριακό κόστος» είναι το κόστος της ακριβότερης μονάδας που συμμετέχει στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και που στη φάση αυτή είναι οι μονάδες παραγωγής από φυσικό αέριο. Έτσι προκύπτουν υπερκέρδη για τους παραγωγούς-χονδρεμπόρους και υπέρογκες αυξήσεις για τους καταναλωτές! (4)
Διάφορες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θεωρούν ότι η αντιμετώπιση των αυξήσεων των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος μπορεί να γίνει με στοχευμένα εθνικά μέτρα, ιδιαίτερα για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Αυτά τα μέτρα όμως, που δεν καλύπτουν τις αυξήσεις –τουλάχιστον στην Ελλάδα– αποτελούν νέες κρατικές επιδοτήσεις προς τους ενεργειακούς ομίλους
Νέο χαράτσι για τις ΑΠΕ θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τους λογαριασμούς ρεύματος
Πριν από λίγες μέρες η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) αποφάσισε να διατηρηθεί για το έτος 2022, η χρέωση των καταναλωτών με το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) σε ύψος 17 €/MWh. Το ΕΤΜΕΑΡ αποτελεί τη βασική πηγή τροφοδότησης του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) που πληρώνει τους παραγωγούς ενέργειας από μονάδες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. To ΕΤΜΕΑΡ ξεκινώντας από 0,40€/MWh, έφθασε στα 23 €/ MWh το 2014, πριν μειωθεί στα 17 €/MWh το 2019, ακολουθώντας την αύξηση των εγκατεστημένων μονάδων ΑΠΕ και αποτέλεσε έναν από τους κύριους συντελεστές ανατίμησης της ηλεκτρικής ενέργειας μετά το 2010.
Για το 2022 το ποσό που θα εισπραχθεί από το ΕΤΜΕΑΡ εκτιμάται σε περίπου 598 εκατ. ευρώ. Ωστόσο το ποσόν αυτό θα διατεθεί για τους σταθμούς ΑΠΕ που έχουν τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2020, ενώ για τους σταθμούς που τίθενται σε λειτουργία από τον Ιανουάριο του 2021 και στο εξής, θα ισχύσει ένας νέος τρόπος επιβολής του ΕΤΜΕΑΡ. Η προοπτική είναι το νέο σκέλος του ΕΤΜΕΑΡ να ενσωματωθεί στο ανταγωνιστικό τμήμα των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και να μην καθορίζεται από τη ΡΑΕ αλλά από τον ανταγωνισμό των προμηθευτών ρεύματος!
Παραπομπές
από edromos
Δεν υπάρχουν σχόλια: