Η απεργία στην εστίαση μέσα από τα λόγια εργοδοτών κι εργαζομένων

 


Γράφει ο Μίνωας Ράπτης

Σε πανελλαδική απεργία προχώρησε σήμερα ο κλάδος της εστίασης ενάντια στα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας που εφαρμόζονται, αλλά και των όσων ενδέχεται να ακολουθήσουν, σε έναν χειμώνα που διαφαίνεται βαρύς σε επιδημιολογικό και όχι μόνο επίπεδο. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) που διοργανώνει την απεργία στην εστίαση, παρέδωσε νωρίς το μεσημέρι ψήφισμα, με τα αιτήματα του κλάδου στο Μέγαρο Μαξίμου.

Κυριότερα εξ αυτών, όπως αναγράφονται στο επίσημο δελτίο Τύπου, είναι το αίτημα για αναπροσαρμογή των προστίμων και η μετατόπισή τους στον παραβάτη, η μεταβολή της επιστρεπτέας προκαταβολής σε μη επιστρεπτέας, η ενεργός συμμετοχή του κλάδου στην λήψη αποφάσεων που τον αφορούν, η μείωση του ΦΠΑ, καθώς και η επιδότηση ενεργειακού κόστους και ενοικίου.

Ο πρόεδρος των Εστιατόρων κ. Δαβερώνης μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ έκανε λόγο για συμμετοχή στην απεργία που αγγίζει έως και το 90%. Ανήμερα των κινητοποιήσεων των επαγγελματιών εστίασης, το SLpress μίλησε με εργοδότες, αλλά κι εργαζόμενους στον κλάδο της εστίασης, οι οποίοι προσέφεραν τη δική τους ματιά στα θέματα που απασχολούν την καθημερινότητά τους, από όταν ξέσπασε η πανδημία.

«Καλούμαστε για να εξυπηρετηθεί λιγότερος κόσμος απ’ ό,τι συνήθως, να απασχολούμε περισσότερα άτομα» αναφέρει στο SLpress ο κ. Σπύρος, 61 ετών, ιδιοκτήτης μικρής συνοικιακής επιχείρησης σε περιφερειακή πρωτεύουσα. «Τώρα που ζητάνε rapid test ακόμα και για τους εξωτερικούς χώρους, η δουλειά έχει πέσει κατακόρυφα, αλλά κι αυτοί οι λίγοι που έρχονται δεν δύναται να εξυπηρετηθούν σωστά, λόγω του ελέγχου στα πιστοποιητικά εμβολιασμού» συνεχίζει.

«Μπορεί να έρθουν δύο παρέες των τεσσάρων-πέντε ατόμων, όχι παραπάνω. Για δύο τραπέζια δε νοείται να απασχολείς πάνω από ένα άτομο κι όμως αυτό το ένα άτομο πριν καν φτάσει στο να πάρει παραγγελία χάνει πόσο χρόνο με τους ελέγχους κι έχει και να αντιμετωπίσει και τις αντιδράσεις του καθενός» καταλήγει ο κ. Σπύρος. Σύμφωνα με τον ίδιο, δουλειά του εργαζόμενου είναι να σερβίρει και όχι να ελέγχει τον πελάτη.

Οι νεότεροι εργαζόμενοι

Στη συνέχεια επικοινωνήσαμε με την Ελευθερία, μία κοπέλα 19 ετών που σπουδάζει στην Αθήνα και παράλληλα εργάζεται για να στηρίξει την οικογένειά της. Το πολύμηνο κλείσιμο των επιχειρήσεων εστίασης ήρθε λίγους μήνες αφού ξεκίνησε να εργάζεται. «Πέραν του χρηματικού που ήταν δύσκολο, είναι και σαν ιδιοσυγκρασία πώς το βλέπεις. Δεν ένιωθα δημιουργική καθόλου. Ήθελα να έρθω για δουλειά και δεν μπορούσα».

Στο μαγαζί που απασχολείται η Ελευθερία συχνάζουν πελάτες όλων των ηλικιακών ομάδων. Όντας πολύ νέα στον χώρο της εστίασης, την ρωτήσαμε πώς την κάνει να αισθάνεται το γεγονός ότι πρέπει να ελέγχει τον κόσμο που εξυπηρετεί. «Έχω αισθανθεί φόβο, υπό την άποψη ότι κάποιοι είναι πολύ ερειστικοί ή κι επιθετικοί. Συν τοις άλλοις, δε μου αρέσει αυτό που κάνω γιατί θεωρώ πως δουλειά μου είναι να κάνω τον κόσμο να έρχεται και εμείς ενώ τον θέλουμε, πολλές φορές αναγκαζόμαστε να τον διώξουμε».

«Αυτό που πολλοί δεν αντιλαμβάνονται, είναι πως δεν φταίμε εμείς. Κάποιοι έρχονται με τις ταυτότητές τους έτοιμες και κάποιοι απλά για να τσακωθούν». Όταν ζητήθηκε από την Ελευθερία να σχολιάσει τα ισχύοντα μέτρα για τα καφέ και τα μπαρ διαχώρισε το υγειονομικό κομμάτι: «Τα μέτρα σύμφωνοι, να τα τηρούμε. Βιώνουμε όλοι μας μία πανδημία. Το θέμα είναι αυτά να είναι ουσιαστικά. Τους ανθρώπους αυτούς τους είχες επτά μήνες κλειστούς» υπογράμμισε.

Στο τέλος της συζήτησης, η Ελευθερία εξήγησε και το πόσο άσχημο είναι όταν δε μπορεί να εξυπηρετήσει άτομα που έχουν έρθει χωρίς το απαραίτητο πιστοποιητικό. «Το να διώχνεις εσύ ο ίδιος τον πελάτη σου νομίζω είναι από τα χειρότερα πράγματα, ειδικά αν είσαι ο εργοδότης», κατέληξε.

Μία διαφορετική άποψη

Μια άλλη οπτική για τα ζητήματα που τίθενται ήρθε από τον Γιάννη, 34 ετών, που ξεκίνησε λίγους μήνες πριν τον Covid-19 τη δική του επιχείρηση για καφέ take-away, έπειτα από μήνες προσπάθειας. «Δε συμφωνώ με τη σημερινή απεργία όπως ονομάστηκε, ωστόσο σεβόμενος την απόφαση του σωματείου έκλεισα κι εγώ την επιχείρηση μου. Δεν είναι ότι τα μέτρα δεν με άγγιξαν. Τουναντίον, λόγω του ότι διαθέτουμε πολύ λίγα τραπέζια, το μέτρο για τις αποστάσεις μας έπληξε ιδιαίτερα».

Η κριτική του Γιάννη όπως την περιέγραψε στο SLpress δεν είχε τόσο να κάνει ούτε με τα κυβερνητικά μέτρα, ούτε με τους πιο “ιδιαίτερους” πελάτες, αλλά με τους συναδέλφούς του εργοδότες. «Καλώς ή κακώς έχω κινηθεί κι εγώ σε πολλά μαγαζιά απ’ όταν ανοίξαμε. Το παράπονό μου από την πρώτη μέρα είναι το εξής: γιατί εγώ να είμαι τυπικός και σε νομικό και σε υγειονομικό επίπεδο σε βάρος μάλιστα του εισοδήματός μου, και πολλοί –αν όχι η πλειοψηφία από τους άλλους εργοδότες γύρω μου– να μην τηρεί ούτε τα μισά από τα προβλεπόμενα;»

Ο Γιάννης που η επιχείρησή του εδρεύει στα νότια της Αθήνας, έκρινε ως ανεπαρκείς τους ελέγχους που διεξάγονται καθημερινά στον χώρο της εστίασης από τις αρμόδιες αρχές. «Στο τέλος της ημέρας το κράτος δε μπορεί να είναι παντού, αλλά δημιουργεί κι ένα είδος αθέμιτου ανταγωνισμού αυτό το πράγμα. Καθιερώνονται ως στέκια μαγαζιά απλά και μόνο επειδή κυκλοφορεί από στόμα σε στόμα ότι “εκεί δεν ελέγχουν πιστοποιητικά” ή παλιότερα, “εκεί δεν κλείνουν μετά τις 00:00″».

Αβεβαιότητα για τις οικογένειες

Τη γνώμη του για την κατάσταση μοιράστηκε με το SLpress και ο Αλέκος, 50 ετών, που δουλεύει σε μπαρ-εστιατόριο της δυτικής Αθήνας ως υπεύθυνος. Σαν πατέρας δύο ανήλικων παιδιών, δεν ήταν λίγες οι φορές που η αβεβαιότητα στον χώρο δουλειάς, του προκάλεσε άγχος. «Σίγουρα επηρεάζεσαι. Να ξέρεις ότι μία μέρα πας για δουλειά και μία όχι γιατί μπορεί να έχει κλείσει ή γιατί την έχουν κλείσει. Για μεγαλύτερους ηλικιακά ανθρώπους που δε μπορούν εύκολα να βρουν δουλειά δεν είναι λίγο να μην ξέρεις τι σου ξημερώνει. Δε μπορείς να προγραμματίσεις».

Ο Αλέκος σχολίασε θετικά τη σημερινή κινητοποίηση του χώρου των επαγγελματιών της εστίασης, όμως επισήμανε ότι σε μεγάλο βαθμό για τις εντάσεις που σημειώνονται φέρουν ευθύνη και τα ίδια τα άτομα που επιθυμούν να εξυπηρετηθούν. «Ο καταστηματάρχης ή τα παιδιά που κάνουν τον έλεγχο δε φταίνε σε τίποτα. Μπορεί να γίνει ένας έλεγχος και να τους γράψει αν δεν το κάνουν» αναφέρει, προσθέτοντας ότι υπάρχει φυσικά και μία πολύ σημαντική διάσταση στην όλη διαχείριση της κατάστασης, που δεν είναι άλλη από την υγειονομική.

Αναφορικά με τα μέτρα που έχουν παρθεί και τις αντιδράσεις μίας μερίδας κόσμου σε αυτά μας είπε ότι «Άσχετα όμως με το αν συμφωνώ ή όχι με τα μέτρα, εφόσον ισχύουν, δε γίνεται εγώ να πηγαίνω σε μαγαζιά και να προκαλώ μεγαλύτερη αναστάτωση επειδή είμαι αρνητής, αντιδραστικός ή ό,τι άλλο». Για να καταλήξει τελικά ότι «Δε φταίει ο άλλος που σου ζητάει το πιστοποιητικό εμβολιασμού, τη δουλειά του κάνει».

Η πρώτη αντίδραση στην κινητοποίηση του κλάδου της εστίασης ήρθε από τον αρμόδιο υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων  Άδωνι Γεωργιάδη, που δήλωσε σήμερα το πρωί ότι η κυβέρνηση έδωσε συνολικά 290 εκατομμύρια ευρώ στην εστίαση, ενώ έκρινε ότι κατά τη γνώμη του δεν πρέπει να γίνει η απεργία στην εστίαση. «Είναι πολύ νωρίς για να αξιολογηθεί η οικονομική επίπτωση των μέτρων, γιατί το κράτος δεν έχει για να δώσει. Άρα κάνουν απεργία χωρίς κανένα λόγο, γιατί αυτή τη στιγμή χρήματα για να δοθούν δεν υπάρχουν» ανέφερε. Πάντως ο υπουργός αποπειράθηκε να μιλήσει σε συγκεντρωμένους διαμαρτυρόμενους στο Σύνταγμα, όμως οι τελευταίοι αρνήθηκαν να τον ακούσουν.

από slpress

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.