Επάγγελμα influencer ή πώς βγάζεις χρήμα από ακόλουθους

 


Γράφει η Όλγα Μαύρου

Καθώς σκοντάφτουμε συχνά σε άγνωστα ονοματεπώνυμα, που όμως για συγκεκριμένους χώρους αυτοί που τα φέρουν είναι “επώνυμοι” και κάποιος μπορεί να θεωρείται influencer, αναρωτιόμαστε σε ποιον κόσμο ζούμε. Και νιώθουμε ακόμα πιο περίεργα όταν μαθαίνουμε ότι αυτό το “όνομα” είναι τόσο μεγάλο που βγάζει ένα χιλιάρικο την ημέρα απλά ποστάροντας μια φωτογραφία ή ένα βιντεάκι στο Instagram. Όλα εξαρτώνται από το πόσους followers ή ακόλουθους έχει κάποιος στην Ελλάδα ή στον κόσμο.

Πολλοί πιστεύουν ότι αρκεί να είναι κάποιος απλώς ωραίος ή ωραία για να έχει ακόλουθους στα κοινωνικά δίκτυα και να βγάζει 10.000-20.000 ευρώ το μήνα στην σημερινή Ελλάδα. Όμως αφενός δεν βγάζουν χρήμα μόνον οι ωραίοι, αφετέρου προϋπόθεση είναι να διαθέτουν και μυαλό. Ή πάντως να είναι αρκετά έξυπνοι ώστε να δίνουν μισθό σε κάποιον πιο έξυπνο που να διαχειρίζεται τις δημόσιες σχέσεις τους. Η συνταγή για να γίνει κάποιος influencer δεν έχει ως αποκλειστικό συστατικό την ομορφιά, αν και στο 99% είναι απαραίτητη όσο το αλάτι στο φαγητό.

Μπορεί πάντως βασικό συστατικό να είναι η ευφυΐα ή το χιούμορ. Μπορεί κάποιος (ειδικά στις ΗΠΑ και όχι στην Ελλάδα) να γίνει influencer επειδή είναι αδίστακτος ή κυνικός ή πολύ προκλητικός ή και αηδιαστικός. Απλά σε ακραίες περιπτώσεις, οι influencers εκεί πληρώνονται από εμπορικούς κύκλους που δεν ενοχλούνται από τις αηδίες και θέλουν απεναντίας να διαφημίσουν σε τέτοιους κύκλους τα επίσης αμφιλεγόμενα προϊόντα τους.

Στην Ελλάδα για να για να αρχίσει κάποιος να πληρώνεται για να διαφημίζει κρέμες ή ρούχα ή συσκευές αρκεί να είναι με οιοδήποτε τρόπο σχετικά θετικά γνωστός – π.χ. τηλεπαρουσιαστής σε μια εκπομπή ή ηθοποιός ή τραγουδιστής ή… γιατρός. Ο κ. Τσιόδρας για παράδειγμα, θα γινόταν σίγουρα πολύ επιτυχημένος influencer αν το επέλεγε και θα είχε το κασέ της Καρντάσιαν. Ο χώρος δεν κάνει διακρίσεις: όλοι είναι δεκτοί, ακόμα κι αν έχουν πτυχίο.

Η νόρμα του χώρου

Στο βασίλειο αυτό επιβιώνουν όσοι είναι συμβατοί με το κατεστημένο των social midia και σπανίως οι αιρετικοί που πάνε κόντρα σε ό,τι θέλει ο κόσμος. Κατά κανόνα το χρήμα πάει σε όσους είναι ωραίοι, συμπαθητικοί και με “αποδεκτές απόψεις”. Παλιά στα χωριά η κοινωνία εξοστράκιζε σιωπηρά και αυτόματα (χωρίς καν να χρειάζεται συζήτηση ή προσυνεννόηση επ’ αυτού) τον διαφορετικό ή τον προκλητικό κι όποιον περνούσε τις άγραφες κόκκινες γραμμές της μικρής κοινωνίας.

Σήμερα το χωριό είναι τα social midia και σε εξοστρακίζουν ή σου εξαφανίζουν τους ακόλουθους επειδή, π.χ. πέφτει γραμμή ότι έχεις πρόβλημα με κάτι που εκείνη την εποχή είναι κόκκινο πανί. Μπορεί να σου έχει ξεφύγει για παράδειγμα καλή κουβέντα για τον Φιλιππίδη. Instagram, Twitter, TikTok, Facebook και λοιπά μέσα έχουν μια δική τους politically correct αστυνομία.

Πώς όμως μπορεί κάποιος να βγάλει πολύ χρήμα με αυτή την ιστορία; Και πόσο; Για παράδειγμα μια κοπέλα που έγινε γνωστή από τηλεοπτικό πρόγραμμα, έχει όπως όλοι οι influencer τον τιμοκατάλογό της. Η Ιωάννα Τούνη. Και όταν αυτός δημοσιεύθηκε, απείλησε με μήνυση το μέσον που τον δημοσιοποίησε. Τελικά δεν προχώρησε σε μηνύσεις.

Η κοπέλα αυτή έγινε γνωστή αρχικά από το My Style Rocks και είναι μοντέλο όπως και άλλες influencer που έγιναν γνωστές ή γνωστοί από το Just the 2 of Us, εκπομπές μαγειρικής  ή διαγωνισμούς και show κάθε λογής. Η κα Τούνη έχει τελειώσει το Παιδαγωγικό και θα μπορούσε να ήταν δασκάλα, όμως όπως με ειλικρίνεια λέει, ο μισθός της δασκάλας είναι πολύ χαμηλός.

Πόσο χρήμα κυκλοφορεί

Έχοντας 780.000 ακολούθους, εύλογα βγάζει παραπάνω χρήματα από τους σχετικά άσημους,  αλλά σίγουρα λιγότερα από τον Ρονάλντο και την Καρντάσιαν που βγάζουν πάνω από 100 εκατομμύρια το χρόνο μόνον από τα stories που ανεβάζουν ή η τηλεπερσόνα Κάιλι Τζένερ που παίρνει ένα εκατομμύριο δολάρια για κάθε δημοσίευσή της. Η Κάιλι Τζένερ έχει 141 εκατομμύρια ακόλουθους, ο Ρονάλντο έχει 308 εκατ., ο Λιονέλ Μέσι 269 εκατ., η Κιμ Καρντάσιαν 256 εκατ., η Μπιγιονσέ 210 εκατ., η Σακίρα 70 εκατ., ο Μπέκαμ 68 κ.ο.κ.

Όταν ο τιμοκατάλογος της Τούνη δημοσιοποιήθηκε, και φάνηκε ότι παίρνει 1.200 ευρώ για κάθε story όπου προωθεί μία εταιρεία, η νέα γυναίκα πέρασε στην αντεπίθεση. Όπως είπε ασχολούνται όλοι οι δημοσιογράφοι με το πόσα παίρνει εκείνη, που τα δηλώνει μάλιστα και στην εφορία, και όχι με πόσα παίρνουν δημοσιογράφοι και παρουσιαστές κοσμικών ή μεσημεριανών ή πρωινάδικων.

Η Θεσσαλονικιά influencer δεν χαρίστηκε σε κανένα, γιατί αισθάνθηκε ότι στοχοποιήθηκε και φανερά εκνευρισμένη ρωτούσε κάθε δημοσιογράφο πρωινάδικου ή μεσημεριανού που την ρωτούσε “πόσα παίρνει”, σε ποια εκπομπή και σε ποιο κανάλι δούλευε: «Από ποια εκπομπή είσαι; Α, από το Happy Day, από τη Σταματίνα. Ρώτα τη Σταματίνα πόσα παίρνει. Επειδή εγώ ξέρω. Ξέρω πολύ καλά. Εγώ θα ήθελα να ρωτήσετε όλες τις τηλεπαρουσιάστριες και τις τραγουδίστριες κ.λπ. πόσα παίρνουν. Και έπειτα να έρθετε και σε μένα και κάντε μια σύγκριση. Είναι αστείο όλο αυτό που συμβαίνει και δε θέλω να δώσω άλλη έκταση».


Οι κορυφαίοι Έλληνες influencers

Όταν τελείωσε η προβολή του βίντεο, η παρουσιάστρια του Happy Day Σταματίνα Τσιμτσιλή σχολίασε: «Σίγουρα διαφωνώ με τη δημοσιοποίηση, γιατί τότε να ρωτάμε όλοι τον καθένα πόσα βγάζει από τις δουλειές του. Στο Instagram σίγουρα πολύς κόσμος βγάζει πολλά χρήματα. Στοχοποιήθηκε επειδή ήταν η πρώτη Ελληνίδα που έγινε γνωστό πόσα παίρνει. Όλες όσες σχετίζονται με προϊόντα, οι 9 στις 10, πληρώνονται. Πάντως εμένα που λέει που ξέρει τις τιμές μου, δεν μου έχει κάνει ποτέ πρόταση για να της πω. Αν θέλει ας μας πάρει τηλέφωνο να τις συζητήσουμε».

Στις συμφωνίες με εταιρείες ρούχων, καλλυντικών, γυαλιών ή αυτοκινήτων, υπάρχει και ο όρος swipe-up που χρεώνεται επιπλέον, επειδή όταν αυτός που κάνει την ανάρτηση διαθέτει πάνω από 10.000 followers μπορείς να προσθέσεις και σύνδεσμο προς άλλη σελίδα, όπως π.χ. το e-shop της εταιρίας που διαφημίζεται το προϊόν της. Επίσης οι influencer μπορούν να διοργανώνουν και διαγωνισμούς, που αυξάνουν την επισκεψιμότητα αλλά και τα έσοδα, αρκεί το δώρο να έχει κάποια σημαντική αξία π.χ. πάνω από 2.000 ευρώ στην Ελλάδα.

Στην Ελλάδα πρώτος ανάμεσα στους influencers είναι ο σεφ Άκης Πετρετζίκης με 1,7 εκατ. ακόλουθους και μέσα στους πρώτους είκοσι είναι η παρουσιάστρια Ελένη Μενεγάκη με 1,2 εκατ., που ισοβαθμεί με την τραγουδίστρια Ελένη Φουρέιρα, ο τενίστας Στέφανος Τσιτσιπάς με 1,4 εκατ. η ηθοποιός-επιχειρηματίας Αθηνά Οικονομάκου με 1 εκατ., και ακολουθούν η παρουσιάστρια Φαίη Σκορδά με 1 εκατ., ο Σάκης Ρουβάς με 900.000 όπως και ο Σάκης Τανιμανίδης, η παρουσιάστρια Σταματίνα Τσιμτσιλή με 645.000 και άλλοι.

Πώς να γίνεις influencer

Η συνταγή αν κάποιος θέλει να δοκιμάσει την τύχη του, είναι να δημιουργήσει κατ’ αρχήν ένα λογαριασμό που να σχετίζεται με ένα ελκυστικό θέμα και να έχει κάποιο σταθερό ρυθμό στις αναρτήσεις ή τις δημοσιεύσεις του. Μεγάλο ρόλο παίζει και το να κερδίσει κάποιος την εμπιστοσύνη του κόσμου – ειδικά όταν δεν στηρίζεται στην φυσική του ομορφιά αλλά “πουλάει” κάτι άλλο. Ισχύει περίπου ό,τι και σε έναν εκλέξιμο πολιτικό: πρέπει ο influencer να έχει τρόπο να αποδείξει ότι είναι ειλικρινής και ότι έχει θετική προσωπικότητα, ότι αξίζει το σεβασμό και την εμπιστοσύνη των άλλων και ότι δεν είναι “δάσκαλος που δίδασκε και νόμους δεν εκράτη” αλλά πως όσα λέει, τα υποστηρίζει με την ζωή του.

Οι image makers θεωρούν σπουδαίο ο influencer να δείχνει συχνά και το ανθρώπινο πρόσωπό του, ανεξαρτήτως του θέματος στο οποίο εξειδικεύεται και να είναι άψογος στις δημόσιες σχέσεις. Να παρακολουθεί άλλα blog και να αλληλεπιδρά στα social media, να ρωτάει αλλά και να απαντάει σε ερωτήματα, να σχολιάζει, να συμβουλεύει και να παρουσιάζει μια σταθερή προσωπικότητα που ενδιαφέρεται για τους άλλους.

Επίσης συνιστούν προγραμματισμό, για να ξέρει κάποιος να μην ανεβάζει π.χ. ένα χαρούμενο post σε μια δυσάρεστη επέτειο για τη χώρα του. Καλό είναι επίσης να παρακολουθεί την επικαιρότητα, γιατί δεν είναι κομψό π.χ. να καίγεται η Ελλάδα και να ανεβάζει μια διαφήμιση για αντιηλιακό καθώς κάνει διακοπές στη Μύκονο.

Πρέπει, επίσης, να έχει επαγγελματισμό και συνέπεια για να τον προτιμούν οι διαφημιστικές εταιρείες. Επίσης κάποια στιγμή πρέπει να έχει διαφάνεια για τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται για να μην χάσει την εμπιστοσύνη του κοινού. Θεωρείται καλό να ξεκαθαρίζει ο influencer για ποιους δουλεύει. Τέλος, πρέπει να ξέρει τους ανταγωνιστές του και για ποιο λόγο οι εταιρείες ή οι ακόλουθοί του μπορεί να στρέφονται αλλού.

από slpress

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.