Ο καημός της ρωμιοσύνης, το ζωγραφικό θαύμα του βλαχόφωνου ελληνισμού
Γράφει ο Γιώργος Καραμπελιάς
Στη σήμερα άγνωστη Γράμμο(υ)στα και το Λινοτόπι, της Καστοριάς, είχε «μεταφερθεί» μετά την κατάκτηση της Καστοριάς από τους Τούρκους, η περιώνυμη ζωγραφική σχολή της λιμναίας πολιτείας από την οποία και μετοίκησαν οι πρώτοι καλλιτέχνες της Γράμμουστας, και του Λινοτοπίου[1], στα πλαίσια της γενικευμένης φυγής των Ελλήνων προς τις ορεινές περιοχές.
Οι Γραμμοστιανοί και Λινοτοπίτες ζωγράφοι συγκρότησαν μια διακριτή ελληνοβαλκανική ζωγραφική «σχολή» η οποία θα εμφανιστεί κατά τον 16ο αι.και θα διακριθεί κατά τον 17ο αποτελώντας τη γέφυρα ανάμεσα στη λογιότερη μεταβυζαντινή ζωγραφική και στους εμπειροτέχνες του 17ου και του 18ου αι.
Έτσι, αν η γειτονική περιώνυμη Μοσχόπολη, έδρα της περίφημης Ακαδήμιας και του πρώτου τυπογραφείου, χαρακτηρίστηκε ως η «Αθήνα της Τουρκοκρατίας» από τον Φάνη Μιχαλόπουλο[2], τα γειτονικά βλαχοχώρια διεκδικούν μάλλον τον τίτλο ενός «Χάνδακα της Πίνδου», καθώς από αυτά έλκουν την καταγωγή τους δεκάδες ζωγράφοι –με αδιανόητη για την εποχή παραγωγή– εβδομήντα ένα (71) καταγεγραμμένα ζωγραφικά σύνολα σε πενήντα επτά (57) ναούς[3], εκατοντάδες φορητές εικόνες και άλλα πιθανά ζωγραφικά σύνολα. Και σήμερα, μετά την πρωτοπόρα εργασία της Αναστασίας Τούρτα[4], και τις δεκάδες έρευνες, διδακτορικά και μελέτες που ακολούθησαν, σχετικά με τα ορεινά κέντρα της Δ. Μακεδονίας και της Ηπείρου, έχει μεταβληθεί ριζικά η αντίληψή μας για τη μεταβυζαντινή ζωγραφική. Παρά τον διάσπαρτο, μετακινούμενο και συχνά-πυκνά διακοπτόμενο ή και ακυρούμενο ολοσχερώς, από καταστροφές και επιδρομές, χαρακτήρα των ζωγραφικών κέντρων της περιοχής, μπορούμε να μιλάμε με βεβαιότητα για μια δεύτερη «Κρήτη των ορεινών όγκων»: Αρχίζοντας από τη Μάνη, την ορεινή Αρκαδία και Αχαΐα, τα Άγραφα, επικεντρώνεται στη Δ. Μακεδονία και την Ήπειρο, τους Καλαρρύτες, το Καπέσοβο…, τους Χιονιάδες.
Διαβάστε την συνέχεια στο ardin-rixi
Δεν υπάρχουν σχόλια: