Δυσλεξία: Πώς μπορεί ο δάσκαλος να ενθαρρύνει το μαθητή του
Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που δεν συνεπάγεται
μόνο δυσκολία στον συλλαβισμό. Η ανάγνωση σημαίνει κυρίως την κατανόηση του
κειμένου με το πρώτο διάβασμα, ώστε ο μαθητής να μην σταματά σε κάθε λέξη αλλά
με μια ματιά να προχωρά στη συνέχισή του και να μπορεί να συνδέει το νόημα της
κάθε λέξης με τις προηγούμενες φράσεις.
Όπως εξηγεί η
ψυχολόγος Σχολικής – Εξελικτικής Ψυχολογίας, Δρ. Αριστονίκη Θεοδοσίου -
Τρυφωνίδου, ο εκπαιδευτικός δεν πρέπει να διστάζει να επαναλαμβάνει ορισμένες
ασκήσεις συνεχώς. Πρέπει όμως να τις επαναλαμβάνει και με τέτοιο τρόπο ώστε να
τις κάνει ευχάριστες στο μαθητή. Οι εξηγήσεις που γίνονται μόνο με λόγια δεν έχουν
κανένα αποτέλεσμα.
Μέσα στο ασφυκτικό
πλαίσιο των σχολικών απαιτήσεων, ο μαθητής με δυσλεξία έρχεται πολλές φορές
αντιμέτωπος με την αποτυχία. Γι’ αυτό το λόγο νιώθει απαισιόδοξος,
απογοητευμένος και εγκαταλείπει την προσπάθειά του, δημιουργώντας αρνητικές
σκέψεις για την αυτοαντίληψή του.
Ποιος θα πρέπει λοιπόν
να είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού; Παρακάτω παρατίθενται μερικές προτάσεις
ενθάρρυνσης του μαθητή από πλευράς του:
1.
Επιτρέψτε
του να μαγνητοσκοπήσει το μάθημα για να μπορεί να το ακούει στο σπίτι
2.
Δώστε του επιπλέον χρόνο
3.
Εξηγήστε
του τις δυσνόητες έννοιες και όρους
4.
Διηγηθείτε
κάτι με τέτοιο τρόπο ώστε ο δυσλεκτικός μαθητής να δημιουργήσει γι’ αυτή την
ιστορία νοερές εικόνες
5.
Εξηγήστε κάτι μέσα από παραδείγματα
6.
Επιτρέψτε
του να χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό υπολογιστή
7.
Χρησιμοποιείστε
πολυαισθητηριακές μεθόδους διδασκαλίας, εικονογραφημένα σχεδιαγράμματα και
χρονοδιαγράμματα
8.
Επιτρέψτε
στο μαθητή να χρησιμοποιήσει τον ορθογράφο του υπολογιστή ή ένα ορθογραφικό
λεξικό
9.
Μην αξιολογείτε την ορθογραφία
10.
Εξετάστε τον μαθητή προφορικά
11.
Ταξινομήστε
τις λέξεις που έχει ο μαθητής να μάθει με κάποιο κριτήριο
12.
Επιτρέψτε
στο μαθητή να χρησιμοποιεί φωσφορούχους μαρκαδόρους
13.
Για το
διαγώνισμα είναι πολύ βοηθητικό να έχει έναν οδηγό μελέτης
14.
Επιτρέψτε
στο μαθητή να ζητά επιπλέον διευκρινίσεις
15.
Δώστε στο μαθητή δυνατότητα επανεξέτασης
16.
Να κάθεται
στα μπροστινά θρανία της τάξης
17.
Δώστε την ευκαιρία εναλλακτικών λύσεων
Πηγή: tvxs.gr μέσω nonpapernet
Δεν υπάρχουν σχόλια: