Άρτος και θεάματα - εμβόλια και αθλήματα
Όραμα μεγάλο πάνω απ’ τους δρόμους, σα φύλλα του
φθινοπώρου σκόρπιζαν οι ζητωκραυγές.
Η πόλη είχε χαθεί κάτω απ’ τα φώτα, τις σημαίες, τη
βουή. Γιορτάζαμε τη νίκη.
Όμως την ίδια ώρα κάποιος σηκώνεται μες στο σιωπηλό
σπίτι, δεν ανάβει φως, ντύνεται και κάθεται στο
σκοτάδι.
Κανείς δεν μπορεί να τον βοηθήσει.
Τ. Λειβαδίτης, Μικρό βιβλίο για μεγάλα όνειρα
Τι κοινό μπορεί να έχει άραγε το VAR [1] στο ποδόσφαιρο με τη διαχείριση του κορωνοϊού; Το ερώτημα δεν είναι προβοκατόρικο (όχι πολύ, τέλος πάντων). Σε μια πρώτη ανάγνωση, η απάντηση μοιάζει τετριμμένη. Είτε δεν υπάρχει κανένα κοινό είτε υπάρχουν τόσες πολλές συνδέσεις που καθιστούν εν τέλει το ερώτημα άνευ σημασίας. Υποστηρίζουμε ότι υπάρχει ένας ευμεγέθης κοινός τόπος και ότι τα νήματα που συνδέουν αυτές τις δύο φαινομενικά ασύνδετες πλευρές του κοινωνικού μπορεί να είναι μεν δυσδιάκριτα, ωστόσο είναι υπαρκτά και μάλιστα αρκετά ανθεκτικά. Υπάρχει ένας συγκεκριμένος ιστός σημασιών και πρακτικών που επιτρέπει τη μετάβαση από το VAR στον κορωνοϊό και πάλι πίσω. Ας επαναδιατυπώσουμε το ερώτημα με έναν λίγο διαφορετικό τρόπο. Από τη μία πλευρά έχουμε τον έναν πόλο, το ένα σημείο σύγκλισης αυτών των νημάτων: τον θεσμό του ποδοσφαίρου (ή και όποιου άλλου αθλήματος) με τις όποιες πρακτικές διαμόρφωσης και περι-γραφής των σωμάτων και των συμπεριφορών - κατ’ αρχάς των αθλητών, αλλά όχι μόνο. Από την άλλη, μια πρωτοφανή εκστρατεία βιοπολιτικής διαχείρισης των πληθυσμών η οποία, αφού πρώτα μετέτρεψε τα σπίτια σε φυλακές με προβλεπόμενες ώρες προαυλισμού, τώρα φιλοδοξεί να αιχμαλωτίσει τα ίδια τα κύτταρα υπάγοντάς τα άμεσα στη λογική του κεφαλαίου. Μήπως, διατυπωμένο έτσι, το ερώτημα αφήνει να διαφανεί ότι ίσως και να υπάρχει ένα κοινό έδαφος πίσω από τη λογική του (επαγγελματικού) αθλητισμού και αυτή της ιατρικής;
Η κυρίαρχη αντίληψη περί της λειτουργίας και της καταγωγής του αθλητισμού τον βλέπει σαν μια ανθρωπολογική σταθερά με τη γέννησή του να χάνεται κάπου στα βάθη των αιώνων. Σχεδόν κάθε στοιχειωδώς οργανωμένη κοινωνία έχει να επιδείξει δραστηριότητες που θα μπορούσαν να ονομαστούν αθλητικές, από τους Ολυμπιακούς αγώνες της αρχαίας Ελλάδας μέχρι τα αγωνίσματα με μπάλες από καουτσούκ των μεσο-αμερικάνικων πολιτισμών. Από αυτή την άποψη επομένως, ο αθλητισμός μοιάζει με μια πανανθρώπινη ανάγκη που διαπερνά πολιτισμούς, εποχές και τόπους - κάτι σαν το μύθευμα του Παπαρρηγόπουλου για την περίφημη αδιάσπαστη συνέχεια του ελληνισμού διαμέσου των αιώνων. Μια τέτοια διαπίστωση ωστόσο, όση αλήθεια κι αν εμπεριέχει, είναι εξαιρετικά πρεσβυωπική, διατυπωμένη έτσι, μέσα σε μια μακρο-πολιτισμική γενικότητα. Οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες δεν είναι απλή αναβίωση των αρχαιοελληνικών αντίστοιχων αγώνων, παρόλο που πάτησαν ακριβώς πάνω σε μια τέτοια μυθολογία για να νομιμοποιηθούν. Και θα ήταν ασυγχώρητη ιστορική λαθροχειρία το να προσπαθήσει να ταυτίσει κανείς το σύγχρονο ποδόσφαιρο με τα μεσο-αμερικάνικα αγωνίσματα. Για να γίνει κατανοητή η λογική και η λειτουργία των σύγχρονων αθλημάτων, χρειάζεται ο μεγεθυντικός φακός της ιστορικής κριτικής που μπορεί να προσφέρει μια ειδικότερη και πιο εστιασμένη εξέταση του τρόπου με τον οποίο αυτά εντάσσονται στις ευρύτερες αντιλήψεις, θεσμούς και ιδεολογίες των καπιταλιστικά υπερ-ώριμων κοινωνιών του 21ου αιώνα.
Αθλήματα - τελετουργίες
[...]
...η συνέχεια στο έντυπο τεύχος του Cyborg.
[ σημεία διακίνησης ]
Separatrix
Σημειώσεις
1 - Video assistant referee: ο επιπλέον διαιτητής – επόπτης που εισήχθη πρόσφατα στους αγώνες ποδοσφαίρου με σκοπό να αποτρέπονται τα ανθρώπινα λάθη του κυρίως διαιτητή...
[ επιστροφή]
2 - Βλ. το βιβλίο των Norbert Elias και Eric Dunning, Αθλητισμός και ελεύθερος χρόνος στην εξέλιξη του πολιτισμού, μτφρ. Σ. Χειρδάρη, Γ. Κακαρούκα, επιμ. Π. Κυπριανού, εκδ. Κατάρτι.
[ επιστροφή]
3 - Όσοι έχουν συνδυάσει τον αρχαιο-ελληνικό πολιτισμό με τις ιδιότητες της αρμονίας και της εκλέπτυνσης (όπως αυτοί τις αντιλαμβάνονται) τείνουν να ξεχνάνε τέτοιες «λεπτομέρειες», προβάλλοντας στο παρελθόν δικές τους φαντασιώσεις.
[ επιστροφή]
4 - Βλ. το βιβλίο Sports: the first five millenia του Allen Guttmann, εκδ. University of Massachusetts Press.
[ επιστροφή]
από sarajevomag
Δεν υπάρχουν σχόλια: