Ξέμεινε από τσιπάκια και η Toyota



 Γράφει ο Μπάμπης Μιχάλης

Είχε αποφύγει έως τώρα τη μείωση της παραγωγής της χάρη στα μεγάλα αποθέματα ημιαγωγών που είχε δημιουργήσει στο πλαίσιο του σχεδίου επιχειρηματικής ανανέωσης, το οποίο ανέπτυσσε μετά τον σεισμό και το τσουνάμι της Φουκουσίμα.

Θύμα της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών πέφτει και η Toyota, που χθες ανακοίνωσε μείωση της παραγωγής της τον Σεπτέμβριο κατά 40% και είδε τη μετοχή της να σημειώνει τη μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων 2,5 και πλέον ετών.

Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, που σχεδίαζε να κατασκευάσει 900.000 αυτοκίνητα τον Σεπτέμβριο, ανακοίνωσε ότι θα παράγει τελικά μόνο 540.000. Η Toyota είχε αποφύγει έως τώρα τη μείωση της παραγωγής της, με εξαίρεση την παράταση του καλοκαιρινού κλεισίματος των εργοστασίων της σε Γαλλία, Τσεχία και Τουρκία κατά μία εβδομάδα. Αυτό οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στα μεγάλα αποθέματα ημιαγωγών που είχε δημιουργήσει στο πλαίσιο του σχεδίου επιχειρηματικής ανανέωσης, το οποίο ανέπτυσσε μετά τον σεισμό και το τσουνάμι της Φουκουσίμα.

Αντίθετα άλλοι ανταγωνιστές της Toyota, συμπεριλαμβανομένων των General Motors, Ford, Nissan, Daimler, BMW και Renault, έχουν ήδη μειώσει την παραγωγή τους λόγω της έλλειψης τσιπς. Η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου Volkswagen -που μείωσε και αυτή την παραγωγή της νωρίτερα φέτος- εξέφρασε χθες την εκτίμηση ότι η προφορά ημιαγωγών στο γ’ τρίμηνο θα είναι «πολύ ασταθής και σφιχτή» και δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο περαιτέρω αλλαγών στην παραγωγή της.

Η απόφαση της Toyota για μείωση της παραγωγής τώρα φαίνεται να επισπεύστηκε πάντως και από την επανεμφάνιση κρουσμάτων κορονοϊού σε ολόκληρη την Ασία, κάτι που όπως εκτιμάται είναι πιθανό να πλήξει ξανά τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και τις πωλήσεις των τελικών αγαθών.

Η πανδημία του κορονοϊού εκτόξευσε στα ύψη τη ζήτηση για ηλεκτρονικές συσκευές που περιέχουν τσιπς όπως τα κινητά τηλέφωνα, οι τηλεοράσεις και οι κονσόλες παιχνιδιών. Η υπερβάλλουσα ζήτηση αλλά και τα στενά πλάνα παραγωγής είχαν ως αποτέλεσμα μια σειρά από επιχειρήσεις -από τις αυτοκινητοβιομηχανίες που χρησιμοποιούν αυξημένες ποσότητες ημιαγωγών στα νέα τους αυτοκίνητα έως τις βιομηχανίες μικρών ηλεκτρονικών συσκευών- να χτυπηθούν από έλλειψη τσιπς.

Το πρόβλημα για την ακρίβεια άρχισε να αναδύεται πέρυσι όταν η Apple επρόκειτο να κλιμακώσει την κυκλοφορία των νέων της iPhone, ενώ αργότερα οι κονσόλες Xbox της Μicrosoft και PlayStation της Sony απέτυχαν να καλύψουν με την παραγωγή τους τη ζήτηση. Εκτοτε η μία μετά την άλλη οι εταιρείες υψηλής τεχνολογίας προειδοποιούν για τις επιπτώσεις της έλλειψης ημιαγωγών στην παραγωγή των προϊόντων τους. Τον προηγούμενο μήνα μάλιστα ο επικεφαλής της κατασκευάστριας (και) ημιαγωγών Intel Πατ Γκέλσινγκερ διεμήνυσε ότι τα χειρότερα στην παγκόσμια κρίσης τσιπς δεν έχουν ακόμη έρθει. Ο Γκέλσινγκερ προέβλεψε ότι η σημερινή έλλειψη θα μπορούσε να γίνει χειρότερη στο β’ εξάμηνο του έτους και ότι ενδεχομένως να χρειαστούν ένα ή και δύο χρόνια πριν η παγκόσμια προσφορά επιστρέψει σε κανονικά επίπεδα.

Η έλλειψη τσιπς έχει θορυβήσει σχεδόν όλες τις κυβερνήσεις του κόσμου. Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν ετοιμάζεται να υπογράψει εκτελεστικό διάταγμα που θα αντιμετωπίζει το πρόβλημα. Νωρίτερα υποσχέθηκε ότι θα αναζητήσει κονδύλια 37-50 δισ. δολαρίων για την ενίσχυση της παραγωγής ημιαγωγών στις ΗΠΑ. Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού η καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ έχει εκφράσει την ανησυχία της για την αδυναμία της Ε.Ε. να παράγει τσιπς. «Δεν είναι καλό όταν μια χώρα με παράδοση στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορεί να παράγει το βασικό συστατικό» τόνισε χαρακτηριστικά σε συνέδριο καινοτομίας τον προηγούμενο Μάιο. Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει δημιουργήσει μια νέα συμμαχία προκειμένου να υποστηρίξει την παραγωγή και ανάπτυξη ημιαγωγών στην επικράτειά της και να μειώσει την εξάρτηση από τους ξένους προμηθευτές.

Η μετοχή της Toyota βούτηξε χθες 4,4% σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ημερήσια πτώση της από τον Δεκέμβριο του 2018.

από efsyn

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.