Η άγνωστη ιστορία πίσω από τον ταύρο των Ωρεών



 Γράφει ο Δημήτρης Παυλόπουλος

Ο σκληρός βιοπορισμός στα μεσοπολεμικά και στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια υποχρέωσε Έλληνες γλύπτες να δουλέψουν στην Αρχαιολογική Υπηρεσία. Μνημονεύουμε τον Ανδρέα Παναγιωτάκη (1883-1957), τον Δημήτριο (Μήτσο) Ν. Περάκη (1893-1965), τον Γεώργιο Καστριώτη (1899-1969), τον Κωνσταντίνο Μουλό (1907-1985), τον Νίκο Περαντινό (1910-1991), τον Κώστα Περάκη (1928-2004), τον Στέλιο Τριάντη (1931-1999), τον Λευτέρη Βαλάκα (1944-1982). Ο Κώστας Περάκης είλκε την καταγωγή του από τα Υστέρνια της Τήνου.

Γιος του Δ. Ν. Περάκη και εγγονός του Νικόλαου Μ. Περάκη (1857-1912), γεννήθηκε στις Τζιτζιφιές, στη σημερινή Καλλιθέα, το 1928. Υπηρέτησε ως γλύπτης διαδοχικά από το 1955 έως το 1967 στην Ακρόπολη, στο Μουσείο των Δελφών, στο Νεκροταφείο του Κεραμεικού, στο Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας, στην Ιστιαία της Εύβοιας, στο Μουσείο της Βραυρώνας και στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πειραιά.

Ο Κώστας Περάκης το 1999.

Μεγάλωσε μέσα στο, ιδρυμένο το 1880 οικογενειακό μαρμαρογλυφείο-μάντρα στη Λεωφόρο Αμαλίας 46, στο ύψος της Πύλης του Αδριανού, στέκι εικαστικών καλλιτεχνών και πνευματικών ανθρώπων. Εδώ είχαν κάνει μεροκάματα Τηνιακοί και άλλοι μαρμαρογλύπτες. Ακολούθησαν σπουδές στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, στο Εργαστήριο του Μιχάλη Τόμπρου.

Στους Ωρεούς της Εύβοιας

Στην Ιστιαία της Εύβοιας ο Περάκης έφτασε το 1965 με συνεργείο τεχνιτών για τη μεταφορά του μαρμάρινου ταύρου από την παραλία των Ωρεών, σε πλατεία δίπλα στον κεντρικό ναό τους. Ο ταύρος, ύψους 1,30, πλάτους 0,75, μήκους 3,28 μέτρων και βάρους πάνω από έξι τόνους, είχε αποκαλυφθεί στη διάνοιξη της παραλιακής οδού της κωμόπολης.

Ο ταύρος των Ωρεών, έργο του 290-280 π.Χ., με το βάθρο του.

Έργο φυσιοκρατικό ικανότατου γλύπτη του 3ου αι. π.Χ., φιλοτεχνημένο από θασίτικο μάρμαρο, προοριζόταν ―εφόσον δεν είναι, όπως ο ομόλογός του ταύρος στον Κεραμεικό, τάφος επιφανούς― για ιερό της περιοχής, ως ανάθημα του Δημήτριου του Πολιορκητή (337-283 π.Χ.), διαδόχου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, με σαφές εκ μέρους του μήνυμα επίδειξης ηγεμονικής ισχύος, με σκοπό να ανασυστήσει το “Κοινόν των Ευβοέων”, τη συμπολιτεία των ευβοϊκών πόλεων.

Τα μέσα για τη μεταφορά του γλυπτού ήσαν πρωτόγονα. Κυριαρχούσε όμως το πείσμα! Το έργο μεταφέρθηκε και έπρεπε να στηθεί σε βάθρο από πωρόλιθο. Ο Περάκης επέλεξε την κατασκευή του βάθρου με υλικό το οπλισμένο σκυρόδεμα, που θα επενδυόταν με μαρμάρινες πλάκες. Την επιλογή του την υπαγόρευε το έδαφος: άμμος, με μεγάλη κινητικότητα… Σχεδίασε σε τομές τις τεχνικές λεπτομέρειες της υποδομής του έργου και τις έστειλε στο υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως, στο οποίο υπαγόταν τότε η Αρχαιολογική Υπηρεσία, με τρεις προτεινόμενες λύσεις.

Διαβάστε την συνέχεια στο slpress

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.