Ξαναζωντανεύοντας τους αρχαίους ημών προγόνους



 Πολύ πριν τον 20χρονο φοιτητή Αλεξάντρο Τομάσι, που αναπαριστά τα πρόσωπα αρχαίων Ελλήνων και Λατίνων με την βοήθεια σύγχρονου λογισμικού, είχε προηγηθεί το λεύκωμα “Το εντός άγαλμα” της ζωγράφου Εύης Σαραντέα. Για πρώτη φορά είχε παρουσιάσει 39 ζωγραφικές αναπαραστάσεις επιφανών αρχαίων Ελλήνων, μετουσιώνοντας τα γλυπτά τους σε ζωγραφικές προσωπογραφίες.

Το λεύκωμα της ζωγράφου είχε μεταφραστεί και στα γερμανικά πριν τρία χρόνια, με τον τίτλο “DAS GESICHT HINTER DEM MARMOR” και σύμφωνα με πολλούς ειδικούς οι αναπαραστάσεις της Εύης Σαραντέα αποδίδουν πιστά τον προσωπικότητα των απεικονιζομένων. Να σημειωθεί ότι η έρευνα για την απόδοση των μορφών,  διήρκησε πάνω από τρία χρόνια.

Δημόκριτος

Μέγας Αλέξανδρος

Αριστοτέλης

Η Κόρη με τα αμυγδαλωτά μάτια

Αφροδίτη ή Φρύνη του Πραξιτέλη

«Ποικιλία εκφραστική δύναμης»

Το Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας του Κώστα Κοτσανά είχε παρουσιάσει τον Οκτώβριο του 2018 την έκθεση “Το εντός άγαλμα” με τις ζωγραφικές αναπαραστάσεις από το λεύκωμα της Εύης Σαραντέα. Σύμφωνα με την παρουσίαση της εκδήλωσης, η έκθεση δίνει «έμφαση στις εκφράσεις των αγαλμάτων, η καλλιτέχνης μετουσιώνει τις μορφές των αρχαίων γλυπτών σε ζωγραφικά πορτρέτα. Η αποτύπωση αυτή αναδεικνύει τις εντυπωσιακές ομοιότητες των φυσιογνωμιών μεταξύ αρχαίων και των σύγχρονων Ελλήνων».

Ξεχωριστή περίπτωση αποτελεί η προεκβολή του ψυχικού και πνευματικού κόσμου κάθε απεικονιζόμενου, καθώς είναι αστείρευτη η ποικιλία της εκφραστικής δύναμης των αρχαιοελληνικών αγαλμάτων που αναπαριστούν κορυφαίες προσωπικότητες. Μέσα από την αναπαράσταση των αρχαιοελληνικών γλυπτών με τα πορτρέτα, η προσέγγιση του σκεπτικού και του στόχου των καλλιτεχνών της σπουδαίας περιόδου από το 5ο έως τον 1ο αι. π.Χ. προσεγγίζεται με ένα ακόμα πιο προσιτό τρόπο.»

Ο Ξενοφών Μούσας, καθηγητής Φυσικής διαστήματος του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και η Ποτίτσα Γρηγοράκου, καθηγήτρια στο Λαϊκό Πανεπιστήμιο Αθηνών και ιστορικός Ελληνιστικού Πολιτισμού της Ανατολής είχαν προλογίσει την παρουσίαση του έργου της Εύης Σαραντέα, έργο που το μουσείο χαρακτήριζε ως ένα «αποτέλεσμα της πολύχρονη έρευνας, σπουδής και συγκριτικής έρευνας εκατοντάδων αρχαίων γλυπτών, μελέτης αρχαίων κειμένων και σύγχρονων ειδικών συγγραμμάτων».

Το έργο της Εύης Σαραντέα

Η Εύη Σαραντέα σπούδασε ζωγραφική στο Εργαστήρι Τέχνης Χαλκίδας. Τα έργα της έχουν παρουσιαστεί σε 20 ατομικές και πολλές ομαδικές εκθέσεις. Έχει εκπονήσει αναπαραστάσεις αρχαίων Ελλήνων, καθώς και παλαιοανθρώπων για μουσεία και είναι ερευνήτρια παλαιολιθικών λίθινων εργαλείων στην Εύβοια. Υπήρξε ενεργό μέλος της Ανθρωπολογικής Εταιρείας Ελλάδος, σαν σχεδιάστρια λίθινων εργαλείων.

Εκτός από “Το εντός Άγαλμα” έχει συγγράψει τα βιβλία “Προϊστορικά ευρήματα Νέας Αρτάκης Εύβοιας” (εκδόσεις Αρσενίδη και το “Das Gesicht hinter dem Marmor” (εκδόσεις Κentavros), ενώ είναι Πτυχιούχος της Φαρμακευτικής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στις 14 Ιανουαρίου του 2019 πραγματοποίησε ομιλία, στο πλαίσιο του Πανεπιστημιακού Σεμιναρίου Φιλοσοφίας, με τίτλο “Οι εκφράσεις στα γλυπτά των επιφανών του πνεύματος κατά την κλασική και την ελληνιστική περίοδο και οι ζωγραφικές αναπαραστάσεις τους”.

Το εξώφυλλο από το λεύκωμα “Το εντός άγαλμα” στην ελληνική και την γερμανική έκδοση.

Σε άρθρο της με τίτλο “Ασυμμετρίες στην ελληνική προσωπογραφική τέχνη- Από την Αρχαϊκή στην Βυζαντινή Εποχή”, η Μάρω Σαραντέα σημείωνε πως «όλοι οι γλύπτες της Ρωμαϊκής περιόδου φαίνεται πως είχαν ελληνική καταγωγή… Εκείνοι που δημιουργούσαν τα αντίγραφα των κεφαλών Ελλήνων φιλοσόφων και ποιητών με ανομοιότητες, ακολουθούσαν μια παράδοση που διατρέχει την Αρχαϊκή έως και τη Βυζαντινή εποχή».

από slpress

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.