Ελληνικός στρατός: Τα θρυλικά Στάγιερ… απολύονται- Τέλος εποχής και για το τυφέκιο G3A3
Το όχημα που μαζί με τις «Καναδέζες» και τα Reo, βοήθησε πολλούς από τους «παλιότερους» να πάρουν μέχρι και δίπλωμα φορτηγού στην στρατιωτική τους θητεία, θα πάρει απολυτήριο μετά από σαράντα (και περισσότερα) χρόνια υπηρεσίας στον Ελληνικό Στρατό.
Η ελληνική γραφή στην μάρκα Στάγιερ (Steyr) επικράτησε από την στιγμή που η «ΣΤΑΓΙΕΡ ΕΛΛΑΣ ΑΒΕ» και μετά «ΕΛΒΟ» (Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων) ξεκίνησε την παραγωγή του φορτηγού πολλαπλών χρήσεων Steyr 680M και πέρασε στον Ελληνικό Στρατό, το όχημα πήρε Ελληνική υπηκοότητα.
Το φορτηγό Steyr 680M, 680M3 ή Στάγιερ Μαραθών
Η βάση ήταν και παρέμεινε το Steyr 680M. Κατασκευαζόταν από την αυστριακή εταιρία από το 1960-1984. Το 1972 ιδρύθηκε στη χώρα μας η «ΣΤΑΓΙΕΡ ΕΛΛΑΣ», (θυγατρική της Steyr) και ανέλαβε την συναρμολόγηση των φορτηγών 680M. Το 1987 μετονομάστηκε σε Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων,(ΕΛΒΟ) και το Στάγιερ, έμεινε… παραμένοντας στις Ελληνικές μονάδες.
Στην Ελλάδα ήρθαν κυρίως δυο εκδόσεις: Το 680M και το τριαξονικό Μ3. Έχουν και τα δύο εξακύλινδρο σε σειρά diesel 6.800 κ.εκ. Στην πρώτη είναι ατμοσφαιρικός, με την απόδοση 120 ίππων (αργότερα 142). Στη δεύτερη με turbo η απόδοση φτάνει τους 150 και 170 ίππους. Η τελική ταχύτητα είναι στα 80 χλμ./ώρα και η αυτονομία περίπου (ανάλογα τον οδηγό και το σώμα στρατού) τα 450 χιλιόμετρα. Η κίνηση μεταφέρεται στους πίσω τροχούς ή και στους τέσσερις.
Στην Αυστρία οι προδιαγραφές… έγραφαν ότι το όχημα μπορεί να μεταφέρει 19 φαντάρους, αλλά στην Ελλάδα οι προδιαγραφές άλλαζαν ανάλογα τις ανάγκες της μονάδας. Κάποιοι μπορεί να θυμάστε πως τα Στάγιερ έκαναν χρέη αστικών λεωφορείων το 1992 όταν είχαν ξεκινήσει οι απεργίες διαρκείας για την ιδιωτικοποίηση της ΕΑΣ.
Η αντικατάστασή τους είναι μία κίνηση εκσυγχρονισμού και είναι σίγουρα επιβεβλημένη αλλά, όταν τελικά τα Στάγιερ αποστρατευτούν θα μας λείψουν γιατί εκτός από φαντάρους, υλικά και… ώνια είναι φορτωμένα και με αναμνήσεις.
Τέλος και για το G3 από τον Ελληνικό Στρατό
Η είδηση της αλλαγής οχημάτων για τον Ελληνικό Στρατό προβλέφθηκε μαζί με την αναβάθμιση του όπλου (τυφέκιο) ορόσημου του Ελληνικού Στρατού (G3A3), το οποίο χρησιμοποίησαν και τα τρία «σώματα» των Ε.Δ.
Αναφορικά με το G3 ωστόσο, δεν μπορούν να αντικατασταθούν άμεσα, καθώς υπάρχει ένας πολύ μεγάλος αριθμός αχρησιμοποίητων. Υπάρχει σκέψη για αναβάθμιση μίας μεγάλης παρτίδας. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να είναι πτυσσόμενο κοντάκι από αλουμίνιο αεροπορικού τύπου, βελτιωμένη λαβή, αορτήρα τριών σημείων και σιδηρόδρομο που θα δίνει την δυνατότητα να προσαρμόζεται στην κάννη σκοπευτικό laser, διόπτρα και φακός.
Η ιστορία του
Το G3 είναι τυφέκιο μάχης διαμετρήματος 7.62mm, το οποίο λειτουργεί με το σύστημα της επιβραδυνόμενης οπισθοδρόμησης. Είναι τυφέκιο κλειστού τύπου κλείστρου και συνδυάζει δύναμη πυρός ελεύθερου σκοπευτή και ελαφρού πολυβόλου. Στον Ελληνικό Στρατό είναι το ατομικό τυφέκιο του στρατιώτη. Αναπτύχθηκε από τη γερμανική εταιρεία Heckler & Koch σε συνεργασία με την ισπανική κρατική CETME
Συνηθέστερες παραλλαγές/μοντέλα του είναι τα G3A3, G3A4 και G3A3ZF(ελεύθερου σκοπευτή). Φέρει πλαστικό χειροφυλακτήρα και το μεν G3A3 πλαστικό κοντάκιο, το δε G3A4 μεταλλικό πτυσσόμενο κοντάκιο. Στο αριστερό μέρος του όπλου βρίσκεται ο μοχλός οπλίσεως, καθώς και ο μοχλός πυρός και ασφαλείας, ενώ ο αναστολέας του γεμιστήρα βρίσκεται μεταξύ του γεμιστήρα και του χειροφυλακτήρα της σκανδάλης. Το όπλο φέρει αφαιρούμενο δίποδα και φλογοκρύπτη, ο οποίος χρησιμοποιείται και για την εκτόξευση οπλοβομβίδων με την χρήση προωθητικού φυσιγγίου. Ο μηχανισμός σκόπευσης, που διατίθεται μαζί με τις οπλοβομβίδες, είναι μίας χρήσης και τοποθετείται είτε στα πτερύγια της βομβίδας είτε στον κορμό της. Το G3A3ZF δεν έχει καμία διαφορά από το G3A3 πέρα από τη διόπτρα Steiner 4×24, η οποία προσαρμόζεται σε STANAG βάση. Στο αριστερό μέρος του όπλου, στην υποδοχή του γεμιστήρα, αναγράφεται G3 καθώς και ο αριθμός μητρώου του όπλου και το έτος κατασκευής του.
από topontiki
Δεν υπάρχουν σχόλια: