«Κορωνο-ευρωομόλογο»: Στα χνάρια του Λούθηρου η Γερμανία;


Ακόμα και σε μια δύσκολη περίοδο, όπως αυτή της πανδημίας του κορωνοϊού, οι Γερμανοί επιμένουν ευλαβικά στην αυστηρή δημοσιονομική πολιτική και θεωρούν την ιδέα
του Κορωνο-ευρωομολόγου σαν συζήτηση-φάντασμα, προκαλώντας την οργισμένη αντίδραση ακόμα και του κου Μητσοτάκη. Είναι όμως μόνο ο περιβόητος γερμανικός οικονομικός εθνικισμός που σαρώνει τη γερμανική Ευρώπη ο μοναδικός λόγος που η προτεστάντισσα (στη νοοτροπία) και κόρη πάστορα κα Μέρκελ προκαλεί με τις εμμονές της το μένος Ιταλών, Ισπανών, Γάλλων, Ελλήνων και πολλών άλλων Ευρωπαίων;

Υπάρχει και μια ακόμη παράμετρος που ενδεχομένως να είναι εξίσου σημαντική με την οικονομία και τους - υπό κατάρρευση - μηχανισμούς της οικονομίας της αγοράς. Ο γερμανικός προτεσταντισμός και ο ιδρυτής του Μάρτιν Λούθηρος, ο προφήτης των Γερμανών όπως ο ίδιος αποκάλεσε τον εαυτό του. Για την πλειοψηφία του γερμανικού λαού ο Λούθηρος, ο αρνητής της ελεύθερης βούλησης, είναι ότι η Ζαν Νταρκ για τους Γάλλους ή ο Φραγκίσκος της Ασίζης για τους Ιταλούς.

Γι αυτό ακόμα και σήμερα οι διδαχές, τα προτάγματα, οι δοξασίες, οι αξιώσεις και η κληρονομιά του Λουθηρανισμού/Προτεσταντισμού που, σύμφωνα με τον Μαξ Βέμπερ, νομιμοποίησε απόλυτα το κράτος, σαν έναν θείο θεσμό και άρα τη βία σαν μέσο, είναι για τους περισσότερους Γερμανούς τρόπος ζωής. Ο Λούθηρος, συνεχίζει ο Βέμπερ, απάλλαξε το άτομο από την ηθική ευθύνη για τον πόλεμο και την μεταβίβασε στην εξουσία. Η υπακοή του ατόμου στην εξουσία για ζητήματα άλλα, εκτός από εκείνα της πίστης, δεν μπορούσε ποτέ να συστήσει ευθύνη

Επιπλέον, ο Προτεσταντισμός αναπτέρωσε την εργασιακή ηθική των Γερμανών φτάνοντας ακόμα και σε ακρότητες όπως "Η εργασία απελευθερώνει" που κοσμούσε την είσοδο σε ναζιστικά κρεματόρια.

Ο Νίτσε πάντως, ο διαφορετικός Γερμανός, ο φανατικά αντιλουθηρικός, τον είδε σαν τον άνθρωπο που εμπόδισε την Αναγέννηση να νικήσει. Πιο ήπιος ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος, στο μνημειώδες έργο του Ιστορία του Ευρωπαϊκού Πνεύματος γράφει: Η σκέψη του Λούθηρου ήταν αντίθετη με το πνεύμα που είχε ενσαρκωθεί στην Αναγέννηση και στον Ουμανισμό. Ξεκάθαρη ήταν όμως η άποψη των Γερμανών Εθνικοσοσιαλιστών: Ο αγώνας του Χίτλερ και η διδασκαλία του Λούθηρου (είναι) η καλή άμυνα του γερμανικού λαού.


Βασίλης Στοϊλόπουλος
πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.