Πώς και πόσο θα επηρεάσει ο κορονοϊός την παγκόσμια οικονομία;


Γράφει ο Γιώργος Αδαλής

Πανικός, είναι η σωστή λέξη για να περιγράψουμε αυτό που επικρατεί τις τελευταίες εβδομάδες που ξέσπασε ο κορονοϊός. Παρακολουθώντας λοιπόν το φαινόμενο, επιχείρησα να προχωρήσω σε μια έρευνα για τις επιπτώσεις του ιού στην παγκόσμια οικονομία. Ήδη, μέσω συνεντεύξεων είχα υποστηρίξει για τις σοβαρές επιπτώσεις που θα έχει, όχι τόσο ο ίδιος ο ιός, αλλά ο φόβος που σκορπάνε τα ΜΜΕ.

Ένας φόβος που εξελίσσεται σε μαζική υστερία και χτυπά στην καρδιά της παγκόσμιας οικονομίας. Εκτίμησή μας είναι ότι πρόκειται για χτύπημα που είναι πολύ μεγαλύτερο από στρατιωτικές ενέργειες, όπως η επίθεση στην Aramco και τον θάνατο Σουλεϊμανί. Σύμφωνα, λοιπόν, με επεξεργασμένα στοιχεία από επίσημες διεθνείς πηγές, προκύπτουν με σαφήνεια, ορισμένα πολύ σοβαρά αποτελέσματα.
Η τρέχουσα εκτίμησή μου, λοιπόν, με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, είναι ότι ο αντίκτυπος του κοροναϊού, θα συνεχιστεί με μεγάλη ένταση, ολόκληρο τον Φεβρουάριο αλλά και σχεδόν όλο τον μήνα Μάρτιο. Στη συνέχεια, θα υποχωρήσει σταδιακά ως και τον Ιούλιο του 2020. Τότε θα ξεκινήσει η κανονικότητα, μιας και ο ιός θα έχει υπερνικηθεί από την καλοκαιρία και οι δημοσιογράφοι στα κεντρικά ΜΜΕ, απλώς δεν θα έχουν κάτι να πουν, έτσι ώστε να διογκώσουν τα "Fear Premiums", δηλαδή τα ασφάλιστρα φόβου.
Η Κίνα, θα υποστεί μια τεράστια καθίζηση στο τουριστικό της προϊόν, η οποία θα είναι δραματική το πρώτο τρίμηνο και θα συνεχίσει αρνητικά το δεύτερο τρίμηνο. Το γεγονός αυτό θα έχει σοβαρό αντίκτυπο στη διεθνή αγορά ενέργειας, λόγω της μεγάλης του διάρκειας και της αποτυχίας των στόχων που τέθηκαν από την προηγούμενη χρονιά.
Το 2019, σχεδόν όλοι οι αναλυτές προέβλεπαν ότι η διεθνής αγορά ενέργειας το 2020, θα παρουσιάσει μια μεγάλη αύξηση που θα κυμαίνεται περίπου στα συν 1,2 εκατ βαρέλια ημερησίως. Όμως, τα στοιχεία που επεξεργάστηκα δείχνουν ότι ο φόβος του κοροναϊού εξανεμίζει όλες αυτές τις θετικές προβλέψεις και στην ουσία εξαερώνει κάθε θετικό πρόσημο από την αγορά. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, η παγκόσμια αύξηση ζήτησης πετρελαίου εξαλείφεται σχεδόν εξ ολοκλήρου και αντί για αύξηση 1,2 εκατ βαρελιών τη μέρα, θα έχουμε μια αναιμική αύξηση της τάξης των 0,1 εκατ βαρελιών.
Τα υπόλοιπα 1,1 εκατ βαρέλια χάνονται εντελώς λόγω κοροναϊού. Το αξιοσημείωτο είναι ότι μόνο 0,2 εκατ. χάνονται ως ζήτηση από όλες τις χώρες του πλανήτη, ενώ τα 0,9 εκατ. βαρέλια χάνονται από τη μείωση της ζήτησης εντός της Κίνας. Τέτοιο γεγονός, που να επηρεάζει, δηλαδή, τη ζήτηση για ένα ολόκληρο τρίμηνο, είχε να εμφανιστεί εδώ και επτά χρόνια, δηλαδή λίγο πριν το μεγάλο κραχ της αγοράς ενέργειας του 2014.

Αδύνατη η ανάκαμψη

Ορισμένοι που πιστεύουν ότι χώρες με αναπτυσσόμενες οικονομίες όπως η Ινδία, θα βοηθήσουν στην ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου, εκτιμώ ότι θα διαψευστούν σύντομα. Ο λόγος είναι ο εξής: ερευνώντας τους δείκτες ανάπτυξης του ΑΕΠ πχ της Ινδίας, η πρόβλεψη για 5,8% ανάπτυξη για το έτος 2020 επαναπροσδιορίζεται σήμερα προς τα κάτω, κοντά στο 5%.
Μάλιστα, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι ευρωπαϊκές χώρες δεν αύξησαν καθόλου τη βιομηχανική τους παραγωγή, καθιστούν αδύνατη την ανάκαμψη του χαμένου εδάφους από τις επιπτώσεις του κοροναϊού. Γιατί, ποιος άλλος μπορεί να βοηθήσει και να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος της πτώσης της ζήτησης σε πετρέλαιο, εκτός από τους Ευρωπαίους και τις αναπτυσσόμενες οικονομίες, όπως η Ινδία; Κανείς!
Όπως έχουμε αναφέρει, η κινεζική ζήτηση πετρελαίου αντιπροσώπευε το 13% του παγκόσμιου συνόλου το 2019, φτάνοντας στα 13,6 εκατ βαρέλια. Ας μείνουμε, όμως, λίγο στα καύσιμα των αεροσκαφών, δηλαδή το jet fuel, για να κατανοήσουμε πλήρως τι πρόκειται να συμβεί. Ήδη, τον μήνα Ιανουάριο, η ζήτηση για jet fuel στην Κίνα μειώθηκε κατά 30%, ενώ για τον Φεβρουάριο η μείωση της ζήτησης αναμένεται να φτάσει στο εκρηκτικό 60%. Στα ίδια επίπεδα (-60%) εκτιμώ ότι θα κυμανθεί η μείωση και τον μήνα Μάρτιο.
Διαβάστε την συνέχεια στο slpress

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.