ΟΙ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΥΛΟ /Les Vacances de Monsieur Hulot(1953) του Ζακ Τατί
Το φιλμ αποτελεί μια απολαυστική ακολουθία κωμικών επεισοδίων που προκαλεί η παρουσία του αδέξιου , γκαφατζή αλλά και καλοπροαίρετου κ. Ιλό(τον υποδύεται ο ίδιος ο σκηνοθέτης) , ο πηγαίνει για διακοπές στην παραλία και προκαλεί το χάος.
Ακολουθήστε μας στο Facebook Τελευταία Έξοδος
Το ύφος του σκηνοθέτη Tati είναι κυρίως οπτικό καθώς οι διάλογοι είναι ελάχιστοι αλλά η ηχητική μπάντα αποκτά τεράστια αξία με τον υπερτονισμό των θορύβων που αποτελούν σημαντικό μέρος των κωμικών ευρημάτων του φιλμ.
Ο Tati σατιρίζει με ευστοχία και ευρηματικότητα τον κοινωνικό καθωσπρεπισμό που καταδυναστεύει τον άνθρωπο ακόμη και στις διακοπές του. Μόνο τα παιδιά και ο κ.Ιλό έχουν την ενστικτώδη ορμή να δράσουν και να αντιδράσουν χωρίς ενοχές.
Όμως το φιλμ δεν είναι κραυγαλέο ,δεν "αμερικανίζει" . Ο Tati δεν παραθέτει μια σειρά από χοντροκομμένα καλαμπούρια με φόντο το θαλασσινό τοπίο. Καταγράφει με ευαισθησία και αγάπη τον απροσάρμοστο άνθρωπο ,τον άντρα-παιδί που αδυνατεί να εγκλωβιστεί στα ασφυκτικά πλαίσια της κοινωνικής συμβατικότητας.
Ο Ζακ Τατί είναι από τους σημαντικότερους κωμικούς και σκηνοθέτες του κινηματογράφου. Δημιουργός του «Κυρίου Υλό», ενός ευφάνταστου κινηματογραφικού τύπου (στον αντίποδα του Σαρλό του Τσάπλιν), που σκιτσάρεται ως ένας αμήχανος αστός, απροσάρμοστος στους ρυθμούς της σύγχρονης ζωής, με παπιγιόν, παντελόνι τρουακάρ, καμπαρντίνα, ομπρέλα και πίπα.
Σε τριάντα χρόνια καριέρας σκηνοθέτησε με ξεχωριστό ύφος μόνον έξι ταινίες, κρατώντας αποστάσεις από τον έντονο συναισθηματισμό του Τσάπλιν και το φιλολογικό χιούμορ των αδερφών Μαρξ. Στις ταινίες του, διακρίνει κανείς μια λεπτή ποιότητα τρυφερής ποιητικής ειρωνίας και αγάπης για τον άνθρωπο, έναν έντονο περφεξιονισμό στην κατασκευή τους, την παντελή σχεδόν απουσία των διαλόγων – που αντισταθμίζεται όμως από μία εκπληκτική δουλειά στους υπόλοιπους ήχους – και μια διεισδυτική κριτική ματιά στον σύγχρονο τεχνολογικό κόσμο.
Έτσι κι εδώ. Μολονότι κάθε σκηνή είναι στημένη με λεπτομερειακή φροντίδα, δεν υπάρχει ουσιαστικά σενάριο, μονάχα μια χαλαρή συρραφή απρόοπτων και κωμικών καταστάσεων, καθώς η μία καταστροφή φέρνει την άλλη σε ένα θαλασσινό ταξίδι.
Δεν υπάρχουν σχόλια: