Στις τράπεζες λεφτά... υπάρχουν, αλλά μόνο για τα ΜΜΕ
Του Μιχάλη Σιάχου
Την ώρα που οι κάνουλες του δανεισμού για τη συντριπτική
πλειοψηφία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχουν κλείσει εδώ και χρόνια, την ώρα
που τα λουκέτα στην αγορά εξελίσσονται σε χιονοστιβάδα κι ενώ τα capital controls σε
λιγότερο από δυο μήνες θα κλείσουν χρόνο, τα στοιχεία που δημοσίευσαν οι
τέσσερις συστημικές τράπεζες για τη διαφημιστική τους δαπάνη το 2015 προκαλούν
τουλάχιστον εντύπωση και πολλά ερωτήματα.
Το 2015 κι ενώ από τον Ιούλιο επιβλήθηκαν τα capital controls, Alpha Bank, Eurobank, Εθνική και
Πειραιώς, δαπάνησαν συνολικά 41.282.060 ευρώ για διαφημιστική προβολή.
«Πρωταθλήτρια» στη διαφήμιση αναδείχτηκε η Πειραιώς με
19.373.000 ευρώ και ακολουθούν η Eurobank με
7.929.726 ευρώ, η Alpha Bank με 7.584.136 ευρώ
και η Εθνική με 6.394.598 ευρώ.
Εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή, που πήγαν σε Μέσα Μαζικής
Ενημέρωσης, «παραδοσιακά» ή νέα, για να διαφημίσουν τραπεζικά προϊόντα σε μια
οικονομία και αγορά που αργοπεθαίνει, με τους περιορισμούς στην κίνηση
κεφαλαίων σε πλήρη ισχύ και με τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να αδυνατούν
να αντλήσουν έστω και ελάχιστα κεφάλαια για να αποφύγουν το αδιέξοδο.
Με δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους να μην πληρώνονται ακόμα
και για έξι ή και παραπάνω μήνες, με τους δανειολήπτες να «τρέμουν» τους
πλειστηριασμούς και να αγωνιούν σε κάθε χτύπημα του τηλεφώνου τους ότι
πρόκειται για εισπρακτική εταιρεία, οι τράπεζες κυριολεκτικά μοιράζουν
εκατομμύρια σε ΜΜΕ, πολλά από τα οποία, μάλιστα, έχουν απλήρωτους τους
εργαζόμενούς τους.
«Διανομή» εκατομμυρίων ευρώ, λοιπόν, από τις τέσσερις
συστημικές τράπεζες, οι οποίες, μάλιστα, έπρεπε «πάση θυσία να ξαναδιασωθούν»
με την πρόσφατη ανακεφαλαιοποίηση. Για τις τέσσερις τράπεζες οι οποίες τα
τελευταία χρόνια έχουν «πάρει» πάνω από 170 δισ. ευρώ για να
ανακεφαλαιοποιηθούν και να «επιβιώσουν», λεφτά που στο συντριπτικό τους ποσοστό
εγγράφονται στο δημόσιο χρέος.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι εύλογα: Γιατί σε μια
οικονομία που βουλιάζει μοιράζονται τόσα εκατομμύρια; Για τη διαφήμιση ποιων
τραπεζικών προϊόντων την ώρα που η πλειοψηφία των πολιτών αδυνατεί να
αντεπεξέλθει στα στοιχειώδη και ο τραπεζικός δανεισμός για ιδιώτες και
μικρομεσαίους είναι μακρινό… όνειρο;
Με ποια κριτήρια μοιράζονται στα ΜΜΕ τα τεράστια ποσά και
τι υπηρετείται μέσα από αυτό το αλισβερίσι;
Είναι, τελικά, το μάρκετινγκ και η προώθηση τραπεζικών
προϊόντων που επιβάλλει τέτοιες δαπάνες στα ΜΜΕ ή με δεδομένη την κρίση το
σημαντικότερο είναι οι τράπεζες να τυγχάνουν συστηματικά ευνοϊκής μεταχείρισης
από τα κυρίαρχα ΜΜΕ;
Τα ερωτήματα είναι πολλά και το χειρότερο είναι πως μέσα
στη συνολική εικόνα μιας χώρας που καταρρέει δεν φαίνονται, αλλά είναι
ρητορικά.
Ενδεικτικά παραδείγματα
Μια γρήγορη ματιά αρκεί για να πειστεί και ο πλέον
καλοπροαίρετος. Για παράδειγμα το Mega, το
οποίο βρίσκεται σε οικονομικό αδιέξοδο, με απλήρωτους εργαζόμενους και συνεχείς
περικοπές, εισέπραξε το 2015 από τις τέσσερις τράπεζες 1.976.495 ευρώ.
Η τηλεόραση του ΑΝΤ1, που επίσης προχώρησε σε περικοπές
αποδοχών στους εργαζόμενους εισέπραξε από τις τέσσερις τράπεζες 2.108.053 ευρώ.
Η τελεόραση του Σκάι έβαλε στα ταμεία της 1.578.548 ευρώ, ο Alpha 1.397.376 ευρώ και
το Star 906.975 ευρώ.
O Δημοσιογραφικές
Οργανισμός Λαμπράκη, με επίσης πολλά προβλήματα στην πληρωμή των εργαζομένων
του, εισέπραξε το 2015 από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες για τη διαφημιστική
τους προβολή 2.339.864 ευρώ.
Το Πρώτο Θέμα έκανε πραγματικό «πρωταθλητισμό»,
εισπράττοντας 2.539.390 ευρώ από τις τράπεζες, και ακολουθούν το Έθνος και η
Ημερησία του κ. Μπόμπολα με 2.252.795 ευρώ.
Η Καθημερινή πήρε 1.358.000 και η Real News (χωρίς το
ραδιόφωνο και το site enikos) εισέπραξε
1.164.268. Αλλά και η κυβερνητική Αυγή δεν τα πήγε… άσχημα, αφού το 2015 πήρε
από τις τράπεζες 474.223 ευρώ. Από τα site
ξεχωρίζουν το capital με 672.117 ευρώ,
το euro2day με 500.879 ευρώ
και το zougla με 328.042 ευρώ.
Τα παραπάνω στοιχεία είναι μια γρήγορη σταχυολόγηση που
δίνει μια χαρακτηριστική εικόνα. Τα κάθε είδους ΜΜΕ που περιλαμβάνονται στη
λίστα είναι δεκάδες, με εταιρείες που πολλές φορές ενώ εμφανίζονται
διαφορετικές αφορούν το ίδιο Μέσο, με ό,τι αυτό σημαίνει για τον τελικό
λογαριασμό.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι εκτός από τη διαφημιστική
δαπάνη, οι τέσσερις συστημικές τράπεζες το 2015 διέθεσαν για διάφορες χορηγίας
και δωρεές το ποσό των 19.818.000 ευρώ. Η Εθνική διέθεσε 8.674.407 ευρώ, η
Πειραιώς 5.189.000, η Eurobank 3.885.000 και η Alpha Bank 2.070.000 ευρώ.
Δείτε εδώ αναλυτικά τη διαφημιστική δαπάνη της Τράπεζας Πειραιώς
Δείτε εδώ αναλυτικά τη διαφημιστική δαπάνη της Eurobank
Δείτε εδώ αναλυτικά τη διαφημιστική δαπάνη της Alpha Bank
Δείτε εδώ αναλυτικά
τη διαφημιστική δαπάνη της Εθνικής Τράπεζας
ΠΗΓΗ: dikaiologitika
Δεν υπάρχουν σχόλια: