Εσύ το γνώριζες; Ότι το κράτος οδήγησε τον Σωκράτη Μαλκότση σε πτώχευση μόλις τόλμησε να βγάλει το Ελληνικής κατασκευής τρακτέρ του!
Η ανεπανάληπτη μηχανή Μαλκότση που κελαηδούσε στις
ακροποταμιές μαζί με τα αηδόνια. Πως το κράτος οδήγησε τον Σωκράτη Μαλκότση σε
πτώχευση!
Ακολουθήστε μας στο Facebook Τελευταία Έξοδος
Ακολουθήστε μας στο Facebook Τελευταία Έξοδος
Ο Σωκρατης Μαλκότσης είναι ιστορικά ο σημαντικότερος
Έλληνας κατασκευαστής μηχανών, που ξεπερνά διάφορους κατασκευαστές μηχανών
(συνήθως diesel και ημι-diesel) που άκμασαν στην Ελλάδα στη δεκαετία του ’20
και (κυρίως) τη δεκαετία του ’30, όπως dimadis-Kanakis στο Βόλο, Peteinaris στη
Καλαμάτα, Siderides, ΒΙΟ, Koutroufis και πολλά άλλα στην Αθήνα.
Τοποθετημένος στον Πειραιά, πριν από το Δεύτερο
Παγκόσμιο Πόλεμο ο Malkotsis παρήγαγε τους διάφορους τύπους βιομηχανικών
μηχανημάτων.
Μετά από τον πόλεμο παρήγαγε τα βιομηχανικά
μηχανήματα για διάφορες
ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά εστίασε σταδιακά σχεδόν εξ ολοκλήρου στις μηχανές
diesel , και έγινε σύντομα η μεγαλύτερη επιχείρηση στον τομέα του.
Οι μηχανές Malkotsis βρήκαν τη χρήση σε ποικίλες
βιομηχανικές εφαρμογές, ενώ τα πρότυπα μηχανών βαρκών έγιναν θρυλικά για την
αξιοπιστία τους. Παρήχθη επίσης και μια σειρά ηλεκτρικών μηχανών.
Η σειρά diesel EM της περιέλαβε στις μηχανές που
σχεδιάστηκαν συγκεκριμένα για την τροφοδότηση των οχημάτων και χρησιμοποιήθηκε
στα πρότυπα αγροτικών τρακτέρ Malkotsis (Malkotsis em-2 και em-4) που
εισήχθησαν το 1959.
Τα τρακτέρ, που σχεδιάστηκαν σε συνεργασία με μια
βρετανική συμβουλευτική εταιρία, παρήχθησαν για μόνο μερικά έτη, λόγω έλλειψης
των χρηματοδοτικών και άλλων προβλημάτων συμβάλλοντας τα μέγιστα και η πλήρη
έλλειψη κρατικής υποστήριξης, όπως άλλωστε συνέβαινε και συμβαίνει σε κάθε
προσπάθεια ανάπτυξης και ανάδειξης στην παγκόσμια αγορά Ελληνικών – κυρίως –
βαρέως τύπου προϊόντων.
Ωστόσο και ο Μαλκότσης έπεσε θύμα του Ελληνικού
ανάλγητου κράτους.
Λέγεται ότι τον Μαλκότση τον έκλεισε ό Καραμανλής ο
πρεσβύτερος.
Ότι του δόθηκε μια παραγγελία 1000 μηχανών από την
ΕΛΒΟ για στρατιωτικά οχήματα.
Ο Μαλκότσης πήρε δάνειο από την Εθνική Τράπεζα για να
φτιάξει την παραγγελία.
Όταν παρέδωσε τις μηχανές ό Μαλκότσης, η ΕΛΒΟ
καθυστερούσε την πληρωμή τού λογαριασμού.
Η Εθνική όμως ζητούσε τα λεφτά της και το κράτος δεν
δεχότανε συμψηφισμό.
Έτσι η Εθνική έκανε κατάσχεση, έκλεισε ο Μαλκότσης,
και 3000 εργαζόμενοι βρέθηκαν στον δρόμο, ενώ οι Ντιζελομηχανές τέρμα για την
Ελλάδα!
Προσέξτε την λεπτομέρεια.
Κρατική και η ΕΛΒΟ, κρατική και η Εθνική τότε.
Από την μια το κράτος μέσω της εθνικής ζητούσε τα
χρήματα που είχε πάρει ο Μαλκότσης για να φτιάξει την παραγγελία.
Και από την άλλη πάλι το κράτος μέσω της ΕΛΒΟ
αρνούνταν να πληρώσει τον
Μαλκότση για τις μηχανές που παρήγγειλε.
Όπως ήταν φυσικό η εταιρεία πτώχευσε.
Και έμειναν στα χαρτιά και τα σχέδια του Σωκράτη
Μαλκότση για το τρακτέρ που είχε αρχίσει να βγάζει.
ΠΗΓΗ:
ΕΝΤΩ ΜΕΤΑΞΥ Η ΕΛΒΟ ΑΡΠΑΞΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΛΚΟΤΣΗ Κ ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΩΣ ΘΥΓΑΤΡΙΚΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΙΑΚΗΣ STEYR Κ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΣΥΡΝΑΜΟΛΟΓΟΥΣΕ ΟΧΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΙΑΚΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ ...Κ ΗΤΑΝ ΣΤΗΜΕΝΟ ΟΛΟ..ΓΙ ΑΥΤΟ Η ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΣΕ Ν ΑΝΑΚΑΜΨΕΙ ΠΟΤΕ ΠΑΛΙ ΚΑΛΑ ΠΟΥ ΣΤΕΚΕΤΑΙ ΑΚΟΜΗ ΣΤΑ ΠΟΔΙΑ ΤΗΣ ΜΕ ΟΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΠΟΥΛΑΝΕ ΑΔΙΑΚΟΠΑ ...ΙΟΥΔΕΣ!
ΑπάντησηΔιαγραφήεν τω μεταξύ, η ΕΛΒΟ ιδρύθηκε ως STEYR ελλας το 1972 αλλά αυτά είναι λεπτομέρειες....
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάτι μου λες. Δεν σου έχω πει τι έγινε με τους συνεταίρους μας και το πρόγραμμα εξοικονομώ. ? Και σήμερα το ίδιο συμβαίνει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ παππους μου ειχε μια τετοια για να ανεβαζει νερο απο την γεωτρηση να ποτίζει τα χωραφια κι ελεγε: "Παω ν αναψω το μαρκοτσι να ποτισω". Ή μπορει να λεγε μαλκοτσι κι εγω πιτσιρικας να το ακουγα μαρκοτσι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαλιστα. Αλλη μια λυπητερή ιστορια για το πως θαφτηκε η παραγωγη στην Ελλαδα.