Από Γενάρη και με Άκτωρα η επανεκκίνηση του μετρό Θεσσαλονίκης


 της Μαριάννα Τζάννε
Μέσα στο Γενάρη, ύστερα από ένα χρόνο πλήρους ακινησίας, οι Θεσσαλονικείς θα δουν να ζωντανεύει ξανά το μετρό της πόλης. Ο υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης, μεταβαίνει σήμερα στη Θεσσαλονίκη και ενώπιον φορέων και εργαζομένων αναμένεται να δώσει το σήμα έναρξης εργασιών του πολύπαθου έργου, που αποδεικνύεται γόρδιος δεσμός. Χρειάστηκαν διαπραγματεύσεις μηνών για να υπάρξει μια συμφωνία που από την κυβέρνηση χαρακτηρίζουν οριστική, μολονότι σε επιστολή προς την Αττικό Μετρό με ημερομηνία 23 Δεκεμβρίου, ο ανάδοχος του έργου (μία κοινοπραξία υπό την ΑΕΓΕΚ και Ιταλικές εταιρείες), δίνει το χαρακτήρα της "αναγκαστικής" συμφωνίας και μάλιστα με προσωρινό χρονοδιάγραμμα που προσδιορίζεται έως τα τέλη Απριλίου.
Η κοινοπραξία του έργου, στην οποία πλέον και τυπικά αποκτά κυρίαρχο ρόλο ο Άκτωρας αναλαμβάνοντας την ανάσταση του μετρό από τη θέση του υπεργολάβου, συνδέει την πορεία της συμφωνίας με τις αποφάσεις της διαιτησίας. Κυρίως δε, με το αίτημα διάλυσης της σύμβασης που εκκρεμεί και λόγω της σοβαρότητας της υπόθεσης μετατίθεται για τις 28 Απριλίου.
Η κοινοπραξία είχε αιτηθεί από τον περασμένο Δεκέμβριο τη διάλυση της σύμβασης από τον κύριο του έργου, επικαλούμενη διάταξη του νόμου που προβλέπει την διάλυση χωρίς κυρώσεις δύο χρόνια μετά την συμπλήρωση της οριακής προθεσμίας ενός έργου. Στην περίπτωση του μετρό Θεσσαλονίκης η οριακή προθεσμία (σ.σ το ανώτατο όριο για την ολοκλήρωση του έργου) ήταν η 1 Δεκεμβρίου 2014. Η Αττικό Μετρό όμως έχει απορρίψει το αίτημα και η υπόθεση έχει παραπεμφθεί σε διαιτησία. Η καθυστέρηση στην έκδοση της απόφασης αποδίδεται στο ίδιο το δικαστήριο, το οποίο εμφανίζεται λόγω της κρισιμότητας του θέματος να απαιτεί πρόσθετα στοιχεία ως τις 13 Ιανουαρίου του 2016, τα οποία έχει ζητήσει ο επιδιαιτητής. Ωστόσο, η καθυστέρηση στην έκδοση των αποφάσεων της διαιτησίας, εξυπηρετεί και την κυβέρνηση. Ο λόγος είναι ότι με τον τρόπο αυτό μπορεί να "σερβίρει" ευκολότερα το ύψος των αποζημιώσεων που εκτιμάται ότι θα υπερβούν τα 200 εκ. Ευρώ, με μεγάλο ζητούμενο τις πηγές χρηματοδότησης. Όπως άλλωστε έχει διαμηνύσει ο υπουργός Υποδομών, για την συμφωνία επανεκκίνησης του μετρό θα ενημερωθεί και το κοινοβούλιο. Θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο, τα κόμματα της αντιπολίτευσης αλλά και ο ΣΥΡΙΖΑ να στοιχιθούν θετικά στο οικονομικό σκέλος της συμφωνίας χωρίς γκρίνιες. Εάν όμως τα ποσά εμφανιστούν ως αποφάσεις της διαιτησίας δεν θα μπορούν εύκολα να τα αμφισβητήσουν και δεν θα κινδυνεύει το υπουργείο να κατηγορηθεί ότι «παζαρεύει» με τους εργολάβους. Υπενθυμίζεται ότι στην κοινοπραξία έχουν ήδη επιδικαστεί αποζημιώσεις άνω των 100 εκ. ευρώ και έπεται συνέχεια. Εκκρεμεί για παράδειγμα η διαιτησία για την αλλαγή του χρονοδιαγράμματος του έργου που αρχικά κέρδισε ο ανάδοχος χωρίς όμως να εκδοθεί η απόφαση για το οικονομικό σκέλος. Οι εργολάβοι για την υπόθεση αυτή διεκδικούσαν αρχικά 215 εκ. ευρώ που σήμερα εκτιμάται ότι έχουν φτάσει τα 350 εκ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα όσα προκύπτουν από την επιστολή της κοινοπραξίας του έργου προς την Αττικό μετρό, «για λόγους άμεσης ανταπόκρισης» στις απαιτήσεις του έργου ο Άκτωρας αναλαμβάνει να εκτελέσει τις παρακάτω εργασίες:
-Σταθμός Πατρικίου-Διαφραγματικούς τοίχους, κατασκευή εδαφόπλακας Jet Grouting, κατασκευή πλατείας Οροφής 25ης Μαρτίου

-Σταθμός Βούλγαρη -Τεχνική παρέκκλιση, έγκριση μελέτης για το κλείσιμο της Παπαδάκη, εργοταξιακή εγκατάσταση, παρακάμψεις δικτύων Κοινώς Ωφέλειας κ.α

-Σταθμός και διασταύρωση Νέας Ελβετίας-Σκυροδέτηση πλάκας δαπέδου και κλίνης για την έναρξη των ΤΒΜ
- Σήραγγα Ανοικτού Ορύγματος (σήραγγα μήκους 1 χλμ που συνδέει το Αμαξοστάσιο με Νέα Ελβετία)-Παράδοση χώρου, παρακάμψεις δικτύων κοινής ωφέλειας, εκσκαφές κ.α
-Αμαξοστάσιο –εκσκαφή –απομάκρυνση και αποστράγγιση υδάτων, κτίριο συνεργείου επισκευών, γραφείο διοίκησης, κέντρο ελέγχου
-ΤΒΜ -εγκατάσταση και εργοταξιακές εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης ΤΒΜ, διάνοιξη σήραγγας.

Αδιευκρίνιστο παραμένει ποια θα είναι η τύχη των ΤΒΜ, τα οποία έχουν περιέλθει στον Ακτωρα με σκοπό να προχωρήσει τα έργα της Καλαμαριάς. Η συμβατική προθεσμία έναρξης των εργασιών για τις επεκτάσεις είναι ο προσεχής Φεβρουάριος. Ωστόσο είναι σαφές ότι το χρονοδιάγραμμα δεν μπορεί να τηρηθεί όταν είναι σε προτεραιότητα η βασική γραμμή.

 http://www.newmoney.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.