Στις μικρές αγγελίες ψάχνουν μηχανικούς για το τουρκικό μαχητικό!
Γράφει ο Παντελής Καρύκας
Πλέον και επίσημα, μέσω του αμερικανικού Πενταγώνου κοινοποιήθηκε στην Τουρκία ότι έχει τεθεί οριστικά εκτός του προγράμματος των F35. Η Τουρκία ήταν μάλιστα συμπαραγωγός και συμμετείχε με την παραγωγή 1.005 εξαρτημάτων του μαχητικού. Η κρίση με την αγορά των S-400 από την Ρωσία οδήγησε σε όξυνση των σχέσεων της με τις Ηνωμένες Πολιτείες και κατέληξε στην απόφαση επιβολής κυρώσεων.
«Ο αποκλεισμός της Τουρκίας από το πρόγραμμα του μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς F-35, φέρνει απώλειες, κατά το επόμενο διάστημα 12-13 δισ. δολαρίων, λόγω του αποκλεισμού των τουρκικών εταιρειών από την διαδικασία συμπαραγωγής και των κυρώσεων σε διοικούντες της Αμυντικής Βιομηχανίας, συνεπεία της απόφασης για τους S-400. Μία αρνητική κατάληξη που ενδεχομένως ξεπερνάει όλα αυτά, είναι η εμφάνιση μιας αντίληψης στις ΗΠΑ πως η Τουρκία έχει διαφορετικές προτιμήσεις, όσον αφορά την στρατηγική της συμμετοχής της στο δυτικό κόσμο, όπως και την ταυτότητα της ως συμμάχου», αναφέρει ο Τούρκος δημοσιογράφος Σεντάτ Εργκίν στην τουρκική έκδοση της Hurriyet.
Η Τουρκία είχε προσλάβει μέχρι δικηγορική εταιρεία με έδρα την Ουάσιγκτον για να ασκήσει πίεση για να επανενταχθεί η χώρα στο αμερικανικό πρόγραμμα του μαχητικού F-35, αφού η συμμετοχή της σ’ αυτό ανεστάλη επειδή αγόρασε τα ρωσικά συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας, όπως φαίνεται από σχετικό συμβόλαιο το οποίο είχε κατατεθεί στο αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης.
“Υπεράνω” η Τουρκία
Πάντως οι Τούρκοι προσπαθούν να δείξουν ότι είναι υπεράνω. Ο πρόεδρος της Τουρκικής Διεύθυνσης Αμυντικής Βιομηχανίας Ισμαήλ Ντεμίρ εμφανίστηκε, λίγες ημέρες πριν, ανυποχώρητος στο θέμα των S-400, αποκλείοντας ο ίδιος την πιθανότητα επιστροφής της Τουρκίας στο πρόγραμμα των μαχητικών F-35, πριν καν έρθουν οι οριστικές ανακοινώσεις από τις ΗΠΑ Ο Ντεμίρ είπε πως είναι πάρα πολύ δύσκολο να επιστρέψει η Τουρκία στο πρόγραμμα των F-35 και για αυτό το λόγο ζητά μόνο σχετική αποζημίωση για αυτό.
Σε κάθε περίπτωση όμως η Άγκυρα συνεχίζει την πίεση όσον αφορά τους S-400. Xαρακτηριστική είναι η δήλωση του εκπροσώπου του προέδρου Ερντογάν, Ιμπραήμ Καλίν, σχετικά: με το θέμα. «Δυστυχώς η αμερικανική πλευρά δεν υπέβαλε προσφορά την οποία θα μπορούσαμε να αποδεχτούμε. Η Τουρκία έδειξε ότι δεν στερείται εναλλακτικών λύσεων και παρέλαβε τους S-400. Δεν θα υπάρξει καμία υποχώρηση από αυτή την απόφαση», είπε, ενώ απέκλεισε και το ενδεχόμενο αποθήκευσης των ρωσικών πυραύλων.
To “τουρκικό” μαχητικό
«Ζητείται Τούρκος μηχανικός. Πληροφορίες στο τηλέφωνο…». Τι είναι αυτό; Μία διαφημιστική καταχώρηση στις τουρκικές εφημερίδες για το νέο “τουρκικό” μαχητικό που κυκλοφόρησε προ ολίγων ημερών! Και για να καταφεύγει σε τέτοια μέτρα δημόσιας διαπόμπευσης ο Ερντογάν, μπορούμε να φανταστούμε την απόγνωσή του. Και ούτως ή άλλως το νέο τουρκικό μαχητικό, μόνο τουρκικό δεν θα ήταν, αφού βασίζεται σε ξένες σχεδιάσεις, αγορές από το εξωτερικό ή συνεργασίες. Το πρόγραμμα του F-35 θα προσέφερε στην Τουρκία κορυφαία τεχνογνωσία για να προχωρήσει στο δικό της μαχητικό TF-X. Τώρα χάνει και αυτό.
Κι ας υποκρίνεται ότι θα στραφεί στη ρωσική αγορά. Η Ρωσία μαχητικά 5ης γενιάς δεν έχει, ουσιαστικά. Τα Su-57, εάν είναι όντως stealth, δεν έχουν εισέλθει σε παραγωγή και έχουν προβλήματα με τους διαθέσιμους κινητήρες. Μόνο ως κίνηση εντυπωσιασμού τους λοιπόν θα εκλαμβανόταν τυχόν συμφωνία αγοράς τους από την Τουρκία.
Όσον αφορά τα Su-35 επίσης δεν είναι αεροσκάφος 5ης γενιάς. Σύμφωνα με τους Ρώσους είναι 4ης(++) γενιάς, για να δηλώσουν την υπεροχή του (εάν υφίσταται ) έναντι δυτικών μαχητικών, όπως τα 4ης γενιάς. Άλλωστε η ίδια η Ρωσία έχει, αυτή την στιγμή, διαθέσιμα μόλις 128 αεροσκάφη, αν συνυπολογιστούν και αυτά της παραγγελίας του 2020. Θα προτιμήσει να τα πουλήσει στην Τουρκία αντί να εξοπλίσει τη δική της αεροπορία;
από slpress
Δεν υπάρχουν σχόλια: