Το μυστηριώδες εικαστικό σύμπλεγμα στην πλατεία Βικτωρίας



 Γράφει ο Δημήτρης Παυλόπουλος

Εκατόν δώδεκα χρόνια έχουν περάσει από τη δημιουργία και ογδόντα δύο από την ανίδρυση του μεταλλικού συμπλέγματος του Θησέα και της Ιπποδάμειας στην πλατεία Βικτωρίας. Το σύμπλεγμα το είχε φιλοτεχνήσει ο Γερμανός γλύπτης Johannes Pfuhl (1846-1914) για πλατεία του Μονάχου. Μαρτυρείται ότι το αγόρασε το 1924 ο Δήμος Αθηναίων επί δημαρχίας Σπυρίδωνος Πάτση (1862-1954).

Αναφέρεται όμως, μάλλον εκ παραδρομής, από τον αθηναιογράφο Κώστα Η. Μπίρη (1899-1980) ότι το έργο ήταν δωρεά της κόρης του καθηγητή της Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Αθανάσιου Ρουσόπουλου (1823-1898) Σοφίας (1867-1952) προς τον Δήμο Αθηναίων το 1927. Η Σοφία ήταν σύζυγος του γιου του γλύπτη Ernst Pfuhl (1876-1940), αρχαιολόγου, συγγραφέα μελέτης για τη ζωγραφική και για το σχέδιο των Ελλήνων (Μόναχο 1923).

Το έργο ανιδρύθηκε μπροστά στον Κήπο των Μουσών στην Πλατεία Συντάγματος, ενώ το 1938 μετατοπίστηκε στην Πλατεία Βικτωρίας (τότε πλατεία Κυριακού). Παρουσιάζεται σε ψηλό μαρμάρινο βάθρο, πυραμιδοειδή οργάνωση, εξαιρετικά δυναμικό, σε κλίμα ύστερου μπαρόκ ύφους, με θεατρική περιπάθεια, χάρη και στους κινημένους διαγώνιους άξονές του. Θέμα του η αιτία της Κενταυρομαχίας, που την έχουμε σε όλη την έντασή της στον Παρθενώνα.

Ο μύθος έχει ως εξής: Στον γάμο του Λαπίθη Πειρίθου με τη νύμφη Ιπποδάμεια είχαν προσκληθεί και οι Κένταυροι, ένας από τους οποίους, ο Ευρυτίων, ενόχλησε ερωτικά τη μελλόνυμφη. Αυτό στάθηκε η αφορμή της σύρραξης Κενταύρων και Λαπίθων, που κράτησε έναν χρόνο και έληξε με τη βοήθεια του Θησέα. Ακριβώς τη στιγμή της δραματικής συμβολής του Θησέα στον αγώνα απεικονίζει το σύμπλεγμα.

Διαβάστε την συνέχεια στο slpress


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.