Ε όχι και "βαριά βιομηχανία" ο τουρισμός! – Η έκθεση της McKinsey και ο κορονοϊός

 


Γράφει ο Βαγγέλης Γεωργίου

Το 1936 ο τότε δήμαρχος Αθηνών Κώστας Κοτζιάς σε επίσκεψή του στο Βερολίνο είχε την "τύχη" να συναντηθεί με καγκελάριο Αδόλφο Χίτλερ. Τότε λοιπόν, ο τελευταίος, στη συζήτηση που είχανε, του είπε ότι η Ελλάδα «μπορεί άριστα να ευημερήσει αν καλλιεργήσει σε μεγάλη έκταση… την αγριόμεντα και τα άλλα μυρωδικά βότανα που είναι απαραίτητα στην ευρωπαϊκή βιομηχανία φαρμάκων και αρωμάτων. Και αν οργανωθεί και τουριστικά για να έρχονται εδώ οι περιηγητές να βλέπουν τις αρχαιότητες». Το περιστατικό κατέγραψε το 1961 ο Ευάγγελος Παπανούτσος σε ένα άρθρο του στο ΒΗΜΑ το 1961.

Πράγματι, μεταπολεμικά και κυρίως μεταπολιτευτικά, η ανάπτυξη του τουρισμού αποτέλεσε τον ακρογωνιαίο λίθο της ελληνικής οικονομίας. Ειδικά, σήμερα μετά την πρωτόγνωρη πανδημία αποκαλύφθηκε με τον πιο οδυνηρό τρόπο ότι ο τουρισμός αποτέλεσε την ταφόπλακα της ευρύτερης ανάπτυξης της Ελλάδας. Οι Ευρωπαίοι παρείχαν κονδύλια δήθεν για την εγχώρια ανάπτυξη και οι Έλληνες πίστεψαν ότι μπορούσαν να στηριχτούν στον τουρισμό για να αντισταθμίσουν την εγκατάλειψη των υπόλοιπων βιομηχανικών κλάδων.

Ο αυθαίρετος νεολογισμός "τουριστική βιομηχανία" έδινε την εντύπωση ότι η εισροή όσο περισσότερων επισκεπτών σε αναρίθμητα μέρη της Ελλάδας θα ωφελούσε τον τόπο. Όλα αυτά θα συντελούνταν εις βάρος του πρωτογενούς και δευτερογενούς.  Τα "γκαρσόνια" της Ευρώπης θα έπιαναν δουλειά με το σκεπτικό "πολλοί τουρίστες, πολλά λεφτά". Έτσι, εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες αξιοποιούνται στο εξωτερικό από επιχειρήσεις -πολλές εκ των οποίων αφάνισαν τις ελληνικές- και στην Ελλάδα έρχονται για να δουν για λίγο τους δικούς τους. Στην Ελλάδα πολλοί ντόπιοι κατάντησαν να περιμένουν καμιά επιδότηση ίσως για καμιά τουριστική επιχείρηση. Υπηρεσίες μόνο λοιπόν.

Ήθελα λοιπόν να υπενθυμίσω μια έκθεση που εκπόνησε to 2017 ο κολοσσός McKinsey & Company και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών η οποία καταδεικνύει την ευγενή τύφλωση των Ελλήνων που βλέπουν τον τουρισμό σαν "βαριά βιομηχανία" και ατμομηχανή της οικονομικής ανάπτυξης. Τα διεθνή ταξίδια γίνονται όλο και πιο συνηθισμένα ενώ οι οικονομικά πιο εύρωστοι επισκέπτονται συγκεκριμένες περιοχές, σε τέτοιο βαθμό, που να μην... χωράνε.

Διαβάστε την συνέχεια στο slpress

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.