Νεοελληνική γώσσα: Στοχασμοί για το παρόν και το μέλλον της

 

Toy Γεωργίου I. Βιλλιώτη, φιλολόγου-θεολόγου

Εναι παρήγορη ναζωπύρωση το νδιαφέροντος γι τ νεοελληνική μας γλσσα. Κα κόμα πι παρήγορο τι τ νδιαφέρον ατ δν ξαντλεται στος καδημαϊκος κύκλους. Πληθαίνουν ο συμπολτες μας πο ποννε τ γλσσα, μελετον κείμενα, μιλον προσεκτικά, ρθρογραφον γι γλωσσικ ζητήματα κα ς μν εναι γλωσσολόγοι. ς μν λησμονομε τι λας εναι θεματοφύλακας τς γλώσσας μας. Μ πολλς θυσίες κα ντοχ ξιοθαύμαστη φύλαξε τ γλσσα ς θησαυρ πολύτιμο. Δν τρέφουμε βέβαια ψευδαισθήσεις. Ο προσεκτικο μιλητς εναι λίγοι· εναι μως μαγιά. «Μικρ ζύμη λον τ φύραμα ζυμο». Ο κινδυνολόγοι σως μς ψέξουν γι θελοτυφλία. γλωσσικς φελληνισμός, λεξιπενία, τ λάθη, ξύλινη γλσσα εναι μείζονα προβλήματα πο οδες δύναται ν τ γνοήσ.


Εναι μως χρονίζοντα προβλήματα, πο στ παρελθν ταν ξύτερα. Τ λεξιλόγιο λόγου χάριν τν 19ο αἰῶνα ταν κατάστικτο π ξένες λέξεις. Κα μως γλσσα δν χάθηκε! γλσσα μας δν κινδυνεύει. Μέλημά μας, ν γαπμε τ γλσσα μας, εναι ν γκύψουμε στ πραγματικά της προβλήματα κα ν προσπαθήσουμε ν τ πιλύσουμε μ τν ρωγ κα χωρς τν ρωγ το κράτους. λλωστε γλσσα εναι πολ σοβαρ πόθεση γι τν φήσουμε στος πολιτικούς!

γλσσα εναι φαινόμενο σύνθετο κα πολύπλοκο. Συνδέεται ρρηκτα μ τ πολιτισμικ περιβάλλον, τ θη κα τ θιμα νς λαο. Δεδομένου τι λληνικς πολιτισμς διέρχεται μία περίοδο κάμψεως εναι πόμενο κα γλσσα το μέσου ρου ν χαρακτηρίζεται πτοημένη κα λλειμματική. Στς μέρες μας πο λο κα περισσότερο τ παρελθν μς αφνιδιάζει μ τ δύναμη τς πικαιρότητας του γάπη γι τν παράδοση κα τ γλσσα ναρριπίζεται. Ες πεσμα τν καιρν αξάνονται ο συγγραφες πο πιλέγουν τ πολυτονικ σύστημα γραφς, κενοι πο ντλον κφραστικς δυνατότητες π τ δεξαμεν τς ρχαίας κα τς κκλησιαστικς λληνικς διαφορντας γι τς λοιδορίες τν ρθόδοξων ψευδοπροοδευτικν δημοτικιστν πο ετυχς ποτελον εδος π ξαφάνιση. Κανες σοβαρς στοχαστς δν μφισβητε τν ναγκαιότητα τς διδασκαλίας τν ρχαίων λληνικν στ δευτεροβάθμια κπαίδευση. Σ μς ναπόκειται ν μετατρέψουμε ατ τ ρεμα πιστροφς στν παράδοση σ χείμαρρο.

Μ τ μετοχ στ ρωμέικη παράδοση λληνας θ ποκτήσ καλλιεργημένη εαισθησία πο θ τν δηγήσ στν πίγνωση το βιωματικο πλούτου πο νυπάρχει στν ρχαιότερη κα πλουσιότερη γλσσα το κόσμου πο μιλιέται διάκοπα δ κα τέσσερεις χιλιετίες. Τ πόμενο βμα εναι ν ναζητήσουμε τν μίτο πο θ μς συνδέσ μ τ γλωσσικό μας παρελθόν. συγκομιδ π τ διδασκαλία τν ρχαίων λληνικν στ δευτεροβάθμια κπαίδευση εναι μλλον φτωχή· περιορίζεται σ γραμματικος τύπους κα σ συντακτικος νόμους. πιλογ τν κειμένων εναι στοχη κα σχετη μ τ νδιαφέροντα τν μαθητν. Τ βιβλικ κα τ πατερικ κείμενα χουν ξοβελιστ. Δν πρέπει ν μς διαλάθ τν προσοχ κα τ λμα πο καλεται ν κάν μαθητς π τ σύγχρονη λληνικ στ γλσσα το Πλάτωνα κα το Ξενοφντα. διδασκαλία τν ρχαίων λληνικν πρέπει ν λλάξ κ βάθρων. μετάβαση π τν νέα στν ρχαία λληνικ πιβάλλεται ν γίν μαλά· τ παιδι ν λθουν σ παφ πρτα μ τ ργα το Παπαδιαμάντη κα το Βυζηινο, ν συνεχεί μ βιβλικ κα πατερικ κείμενα κα τέλος μ τος ρχαίους λληνες συγγραφες. Στ διδασκαλία ν δοθ μφαση στ περιεχόμενο κα στς διαδρομς τν λέξεων. Μόνο τσι θ κερδίσουμε τος μαθητές. συλλογ τν κειμένων χει δη ξεκινήσει. «νωμένη Ρωμηοσύνη» πρωτοστατε σ ατν τν προσπάθεια. Πληροφορούμαστε τι σ ρκετς νορίες διδάσκονται ρχαα λληνικά. ν κάθε νορία δημιουργήσ να φροντιστήριο ρχαίων λληνικν τότε θ μπορομε ν μιλμε γι ληθιν πανάσταση. πως λέχθη νωτέρω γλωσσικς φελληνισμς ποτελε πρόβλημα, κα μάλιστα σοβαρό. Χωρς σ καμμία περίπτωση ν εμαστε παδο το γλωσσικο σωβινισμο εναι πιβεβλημένο ν ντιδράσουμε στ μόδα τς κριτης μεταφύτευσης ξένων λέξεων στν λληνική. Γιατ ν λέμε γκάλοπ κα χι δημοσκόπηση, ντερνετ κα χι διαδίκτυο, σλίπινγκ μπάγκ κα χι πνόσακο, ξιτ πόλ κα χι μεταδημοσκόπηση.

νδεχομένως κάποιοι ν μς χαρακτηρίσουν οτοπιστές. Στς ρχς το προηγούμενου αἰῶνα πιφανς φιλόλογος ναμφισβήτητου κύρους θεωροσε δύνατον ν μπον στ στόμα τν λλήνων ο λέξεις φημερίδα, λεωφορεο κα ταχυδρομεο. Κα μως διαψεύσθηκε. ξίζει ν παινέσουμε τν ξαιρετικ ργασία το Κέντρου ρεύνης πιστημονικν ρων κα Νεολογισμν τς καδημίας θηνν κα το περιοδικο πο κδίδει. Μέσ το διαδικτύου ο προτάσεις το Κέντρου μπορον ν διαδοθον στ ερ κοινό. κατάργηση το πολυτονικο εχε λέθριες συνέπειες. Τ πολυτονικ μαζ μ τν στορικ ρθογραφία ποτελον τ πι πτ τεκμήρια τς διαχρονικς συνέχειας τς λληνικς γλώσσας. Μ τος τόνους ποφεύγονται νοηματικς συγχύσεις κα δυσκολίες στν νάγνωση. Μ τ πνεύματα ναγνώστης κατανοε εκολότερα τν τυμολογία τν λέξεων. μονοτονικ γραφ ποτελε μπόδιο γι τ μελέτη τν κειμένων πο εναι γραμμένα σ πολυτονικό.

κμάθηση το πολυτονικο δν εναι δύσκολη. Μέσα σ λίγα μαθήματα μπορομε ν μάθουμε τ πολυτονικό. Στν στοσελίδα http://www.polytoniko.org γλωσσοδίφης μπορε σ δέκα πλ μαθήματα ν μάθ τ πολυτονικό. Ο γονες ν θίζουν τ παιδιά τους π μικρ λικία ν διαβάζουν πολυτονικ κείμενα στε ν ξοικειωθον μ ατά (προσευχές, βίους γίων κ.). Λάθη γραμματικά, συντακτικ κα ρθογραφικ γίνονταν κα θ γίνωνται. γλσσα μας εναι δύσκολη κα εναι λογικ τ λάθη ν θεωρονται συγγνωστά. γνας μως ν τ ποφεύγουμε εναι μι πολ καλ σκηση το νο πο μς παλλάσσει π παρανοήσεις κα παρεξηγήσεις. πάρχουν ρκετ χρήσιμα βοήθηματα στ ποα μπορε ν νατρέξ νδιαφερόμενος. Εμαστε προνομιοχοι μέσα στν κόσμο· μιλμε τν ρχαιότερη κα πλουσιότερη γλσσα. Τ ν θ διαχειριστομε πάξια τ γλωσσικ παρακαταθήκη τς Ρωμηοσύνης παφίεται στν πατριωτισμό μας.


Πηγή: Ενωμένη Ρωμηοσύνη μέσω infognomonpolitics μέσω protagorasnews

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.