Money Monster (το παιχνίδι του χρήματος): Πώς μπορούν να συνδέονται ένας χάκερ από την Ισλανδία, ένας συνδικαλιστής από τη Νότια Αφρική, ένας προγραμματιστής από την Κορέα και τελικά το αφεντικό της IBIS
Η καινούργια ταινία της
Τζόντι Φόστερ με θέμα τον κόσμο του χρήματος, των κερδοσκόπων και των θυμάτων
τους. Είναι μια καλογυρισμένη ταινία, αποδεικνύοντας ότι η Φόστερ “το 'χει”,
όχι μόνο μπροστά από τις κάμερες, αλλά και πίσω από αυτές, με πολύ καλή επιλογή
ηθοποιών, ιδιαίτερα του πρωταγωνιστικού διδύμου Κλούνεϊ-Ρόμπερτς.
Ο Λη Γκέιτς (Τζωρτζ
Κλούνεϊ) είναι ένας “γκουρού” των χρηματαγορών, o τηλεπαρουσιαστής της εκπομπής “Money Monster”,που δείχνει και
υποδείχνει πώς και πού πρέπει να τοποθετήσει κάποιος τα χρήματά του ώστε να
μεγιστοποιήσει τα κέρδη του. Η Πάττυ Φεν (Τζούλια Ρόμπερτς) είναι η σκηνοθέτης
της εκπομπής, η οποία κάθε άλλο παρά απολαμβάνει τη συνεργασία με τον Γκέιτς,
καθώς αυτός συνεχώς αυτοσχεδιάζει, δεν ακολουθεί τις οδηγίες της και την
εκνευρίζει. Παρακολουθούμε λοιπόν μια συνηθισμένη μέρα που έχουν εκπομπή, όπου
η Πάττυ θέλει πλέον μετά από αυτό να φύγει.
Η εκπομπή εστιάζει στην
κατακόρυφη, μυστηριώδη πτώση της μετοχής της IBIS Clear capitals, η οποία σημείωσε απώλειες
της τάξης των 800 εκ.
$! Ο CEO της εταιρίας, και βασικός της μέτοχος Γουωλτ
Κάμπυ (Ντόμινικ Γουέστ) είναι εξαφανισμένος, δεν απαντά στο κινητό του και
φέρεται να βρίσκεται στο ιδιωτικό του τζετ, στον αέρα, επιστρέφοντας (;) από
Γενεύη. Στην εκπομπή είναι
καλεσμένη η υπεύθυνη επικοινωνίας της εταιρίας, η Ντάιαν Λέστερ (Κατριόνα
Μπάλφε). Η επίσημη εκδοχή της εταιρίας έως τώρα, είναι ότι ένα “κόλημμα” σε
κάποιον αλγόριθμο, ένα προγραμματιστικό λάθος, προκάλεσε την κατάρρευση της
μετοχής. Προφανώς όμως από αυτή την κατάρρευση υπήρξαν θύματα απλών
μικρομετόχων που έχασαν τις αποταμιεύσεις τους.
Ένας από αυτούς είναι και
ο Κύλη Μπάντγουελ (Τζακ Ο'Ντόνελ), ο οποίος έχασε 60.000 $ από την πτώση της
μετοχής. Ο Κύλη μπαίνει στο στούντιο ως “ντελιβεράς”, κρατώντας κάποια δέματα,
κανείς δεν υποπτεύεται τίποτα, εισβάλλει στο πλατώ με ένα πιστόλι, και ξαφνικά
η συνηθισμένη εκπομπή γίνεται εφιάλτης! Με την απειλή του όπλου επιβάλλει στον
Λη να φορέσει ένα γιλέκο ζωσμένο με εκρηκτικά, τον διακόπτη του οποίου κρατά ο
απελπισμένος Κύλη. Πανικός επικρατεί στο στούντιο, ενώ η εκπομπή συνεχίζει να
μεταδίδεται ζωντανά, και όλος ο κόσμος παρακολουθεί έκπληκτος.
Ο Λη στην αρχή είναι
πανικόβλητος, έπειτα αντιμετωπίζει τον Κύλη με υπεροψία, καθώς 60.000 $ δεν του
φαίνονται για σοβαρό ποσό (!) και του υπόσχεται να τον αποζημιώσει. Ο Κύλη όμως
δεν ενδιαφέρεται για κάτι τέτοιο. Ψάχνει για απαντήσεις, και μαζί με αυτόν όλοι
μας ψάχνουμε για απαντήσεις. Όχι μόνο για την μετοχή της IBIS και τον μυστηριώδη κύριο Κάμπυ, αλλά για όλο
το σύστημα, το τερατώδες σύστημα του χρήματος και των αγορών, το money monster, όπως λέγεται η εκπομπή.
Μέσα λοιπόν από την
εξέλιξη της ταινίας, γινόμαστε πραγματικά σοφότεροι, καθώς ήδη από το ξεκίνημα,
μας λέγει ότι τα χρήματά μας που κάποτε αντιστοιχούσαν σε μπάρες χρυσού, μέσα
σε θησαυροφυλάκια, σήμερα είναι bits, ψηφιακά σήματα, τα οποία
κυκλοφορούν με τρομακτική ταχύτητα μέσα από οπτικές ίνες. Βλέπουμε έναν γκουρού
των αγορών, να είναι στην πραγματικότητα ένα ακόμη “παπαγαλάκι”. Παρακολουθούμε πώς μπορούν
να συνδέονται ένας χάκερ από την Ισλανδία, ένας συνδικαλιστής από τη Νότια
Αφρική, ένας προγραμματιστής από την Κορέα και τελικά το αφεντικό της IBIS, στον απίθανο κόσμο της
παγκοσμιοποίησης, της πληροφορίας και των αγορών.
Ταξιδεύουμε στο βάθος του
κόσμου και του υποκόσμου του κεφαλαίου, αναζητώντας απαντήσεις γύρω από το
περίφημο “κόλλημα του αλγόριθμου”, και άλλες τέτοιες κενές έννοιες που
προβάλλονται συχνά ως εξηγήσεις, αλλά δεν εξηγούν τίποτα στην πραγματικότητα,
ενώ βλέπουμε πώς μέσα από μια τέτοια κατάρρευση μετοχής, κάποιοι καταστρέφονται
και κάποιοι κερδίζουν.
Το σενάριο έχει πολλές
ανατροπές, και πάνω που φαίνεται να ξεκαθαρίζει το τοπίο, έρχονται και πάλι τα
πάνω κάτω. Ωστόσο θα μπορούσε να είναι μια πέρα για πέρα αληθινή ιστορία.
Μικρές σκηνοθετικές πινελιές και λεπτομέρειες, όπως εκείνη με το επιτραπέζιο
ποδοσφαιράκι στο τέλος κάνουν τη ματιά της Φόστερ να ξεχωρίζει. Στα χαριτωμένα του έργου,
ο ρόλος του Ρον Σπένσερ (Κρίστοφερ Ντέναμ), παραγωγού του στούντιο, ο οποίος
ξεκινά την εκπομπή με πολύ κέφι και όρεξη για σεξ με τη γραμματέα του, αλλά
καταλήγει να πετάγεται κυριολεκτικά με το σώβρακο, και να τρέχει σαν τρελός, σε
σκηνές απείρου κάλλους.
Η ταινία πέρασε από
σαράντα κύματα μέχρι να βγει στις αίθουσες, καθώς είχε προγραμματιστεί να γυριστεί
στις αρχές του 2013. Τα γυρίσματα στο στούντιο Κάουφμαν της Αστόρια ξεκίνησαν
1η Μαρτίου του 2015, ενώ τα εξωτερικά γυρίσματα στην Wall Street διήρκεσαν 15
μέρες, τον Απρίλη του 15, αλλά μερικές σκηνές ξαναγυρίστηκαν μέσα στις αρχές
του 16. Τελικά η πρεμιέρα έγινε 12 Μαΐου στο φεστιβάλ των Καννών.
Ταινίες όπως αυτή ή το big short συμβάλλουν στο
ξύπνημα του μέσου Αμερικανού και όχι μόνο, και δείχνουν ότι οι αγορές είναι
αρκετά δυσνόητες και συνάμα αρκετά απλές. Ο Κλούνεϊ συμμετείχε και στην
παραγωγή της ταινίας, με την εταιρία του (Smokehouse pictures). Η διανομή γίνεται μέσω του
ποιοτικού κλάδου της SONY-Columbia pictures, της tristar, με χαμηλό σχετικά
προϋπολογισμό για χόλυγουντ (27 εκ$), τα οποία ήδη έχει ξεπεράσει κατά πολύ (91
εκ $ εισπράξεις).
Η σκηνοθεσία (όπως
αναφέρθηκε ήδη) είναι της Τζόντι Φόστερ. Το σενάριο υπογράφουν οι Αλ ντι Φιόρε,
Τζιμ Κουφ, Τζέιμι Λίντεν. Το εξαιρετικό μοντάζ είναι από τον βραβευμένο Ματ
Τζηζ.
ΠΗΓΗ: empedisi-z
Δεν υπάρχουν σχόλια: