Όλη η ιδιωτική και η δημόσια περιουσία της Ελλάδας στο σφυρί
· H παραδομένη κυβέρνηση Τσίπρα, ξεπερνώντας και την πιο νοσηρή φαντασία,
ακόμα και τα πιο μύχια όνειρα των
πιο δεξιών και υποτελών κυβερνήσεων, βγάζει
στο σφυρί και υποθηκεύει όλα τα ''κόκκινα δάνεια'', στην
ουσία όλη την ακίνητη περιουσία των νοικοκυριών και το σύνολο
των ελληνικών επιχειρήσεων και μαζί με αυτά όλο το δημόσιο
πλούτο, ο οποίος συγκεντρώνεται σε ένα υπερταμείο, στο οποίο βαρύνοντα
ρόλο, αν όχι τον ουσιαστικό έλεγχο, θα έχουν οι ξένοι.
Αυτά τα κατάπτυστα, μαζί με πολλά άλλα απαράδεκτα, περιλαμβάνονται
στη συμφωνία με τους ''θεσμούς'', η οποία αποτυπώθηκε στο νομοσχέδιο
των προαπαιτουμένων που κατέθεσε Σαββατιάτικαη κυβέρνηση στη
Βουλή για να ψηφισθεί με διαδικασίες εξπρές μέχρι σήμερα
Τρίτη, παραβιάζοντας πλήρως και για άλλη μια φορά κατάφωρα
τον Κανονισμό της Βουλής και το Σύνταγμα.
Συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα σε funds
– γύπες να αγοράζουν κατ' αρχήν τα κόκκινα δάνεια των μεγάλων
επιχειρήσεων και τα στεγαστικά, πλην πρώτης κατοικίας, ενώ από
τις 15 Φλεβάρη θα ανοίξει ο δρόμος για την αγορά των δανείων και των
μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τηςπρώτης κατοικίας και
των καταναλωτικών.
Η κυβέρνηση ζήτησε και έλαβε ''πολιτικό χρόνο'', για την παράδοση
στα funds των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της πρώτης
κατοικίας, προκειμένου να προηγηθεί η ψήφιση του αντιασφαλιστικού
νομοσχεδίου.
Ταυτόχρονα, με το νομοσχέδιο συγκροτείται υπέρ – Ταμείο, που θα
περιλαμβάνει το ΤΑΙΠΕΔ και όλα
ταπεριουσιακά στοιχεία του δημοσίου (ακίνητα, μετοχές, ΔΕΚΟ κλπ.),
συμπεριλαμβανομένων και τουΤΧΣ (τράπεζες). Το εν λόγω υπέρ – Ταμείο
θα διευθύνεται στη ουσία από τους ''θεσμούς'', θα έχει
σευποθήκη όλη την Ελλάδα, η οποία θα βαίνει προς εκποίηση για
την αποπληρωμή των πιστωτών.
Και στη χειρότερη αποικία όλων των εποχών δεν έχουν
ξανασυμβεί αυτά τα πράγματα!
ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΤΑΙΠΕΔ
Το ΤΑΙΠΕΔ "θα πάει όλο" στο νέο ταμείο και ότι έχει
συμφωνηθεί στο νέο μνημόνιο για το πρόγραμμα του2015, του 2016 με το
σύνολο του χαρτοφυλακίου του χωρίς όμως ακόμα να έχει διευκρινιστεί εάν τα
έσοδα από την εκμετάλλευση του χαρτοφυλακίου πέραν των 14 περιφερειακών
αεροδρομίων και των άλλων 9 άμεσων αποκρατικοποίησεων
(ΟΛΠ, ΔΕΣΦΑ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Rosco, Αστήρ, παραχώρηση Ελ.
Βενιζέλου,Αφάντου, Κασσιόπη και Ελληνικό), θα συνεχίσουν
κατά 100% να εξυπηρετούν το δημόσιο χρέος ή αν θα επιμεριστούν και
αυτά κατά την αρχή 50% για
το χρέος και 50% για επενδύσεις, όπως θέλει η
κυβέρνηση. Για παράδειγμα η Αθήνα φέρεται να επιδιώκει κάποια assets να βγουν
από το ΤΑΙΠΕΔ ώστε και χρονικά να αξιοποιηθούν εκτός του πιεστικού
χρονοδιαγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και τα έσοδα να πάνε κατά ένα μέρος και σε
πρόγραμμα επενδύσεων στην ελληνική οικονομία.
ΕΤΑΔ
Όσον αφορά στην ΕΤΑΔ που ελέγχεται κατά 100% ως θυγατρική
από το ΤΑΙΠΕΔ αλλά λειτουργεί ως ξεχωριστή εταιρεία, πιθανότατα θα
συνεχίσει ως ο κεντρικός
βραχίονας διαχείρισης των ακινήτων για λογαριασμό το νέου
ταμείου με την εισφορά όμως σε αυτή και άλλων ακίνητων -όπως έγινε ήδη με την
Παράκτιο Μέτωπο. Στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν περιέλθει μέχρι σήμερα περί τα χίλια
μικρότερα και μεγαλύτερα ακίνητα, Όμως το ίδιο ελέγχει και
το 100% της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) η οποία
κατέχει περί τα 78.000 ακίνητα σε ολόκληρη την Ελλάδα. Αυτά
αναμένεται να αποτελέσουν ενεργητικό του Ταμείου άμεσα όπως, κατά πάσα
βεβαιότητα, και, ένας σημαντικός αριθμός ακινήτων που ανήκει σε υπουργεία και
άλλους δημόσιους φορείς και δεν έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία της ΕΤΑΔ παρά
τις πιέσεις των εταίρων τα τελευταία χρόνια.
ΤΧΣ
Όσον αφορά στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, σύμφωνα με
έγκυρες πηγές θα αποτελέσει τον βραχίονα του νέου
ταμείου για
τη διαχείριση, εκμετάλλευση και αξιοποίηση των
συμμετοχών στο μετοχικό κεφάλαιο των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.
Υπενθυμίζεται, όμως, πως η συμφωνία με τους δανειστές που ψηφίστηκε το
καλοκαίρι προβλέπει τη δημιουργία ενός Ταμείου στο οποίο, με ορίζοντα 30ετίας,
θα δημιουργηθεί ένα αποθεματικό ύψους 50 δισ. ευρώ. Τότε το Μαξίμου έλεγε
πως από τα 50 δισ. ευρώ το 50% θα χρησιμοποιηθεί ως εγγύηση
των τραπεζών (εκτιμήθηκε τότε ότι θα χρειαστούν από 10 έως 25
δισ. ευρώ, ανάλογα με τις ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών αλλά τελικά
το ποσό είναι πολύ χαμηλότερο) ενώ το υπόλοιπο 50% θα πάει τόσο
σε ανάπτυξη όσο και στο χρέος. Στην πραγματικότητα είναι
αδιευκρίνιστο (έως απίθανο) το εάν υπάρχουν τα υπόλοιπα κεφάλαια έως το ποσό
των 25 δις ως ανοιχτή πιστωτική γραμμή χωρίς νέα συμφωνία με τους
δανειστές και εάν αυτή η πίστωση θα περάσει αυτόματα στο ΤΧΣ και δια αυτού στο
νέο ταμείο.
ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ
Πέραν των τριών παραπάνω χαρτοφυλακίων (ΤΧΣ, ΤΑΙΠΕΔ και ΕΤΑΔ) πρόσθετα
περιουσιακά στοιχεία που συζητούνται ως πιθανό ενεργητικό του ταμείου είναι
τα δικαιώματα από τις παραχωρήσειςεκμετάλλευσης του ορυκτού
πλούτου της χώρας συμπεριλαμβανόμενων των κοιτασμάτων
υδρογονανθράκων αλλά και άλλων παραχωρήσεων ή τιτλοποιήσεων
μελλοντικών εσόδων του ελληνικού δημοσίου .
MANAGEMENT
Όμως, αν και η εικόνα γα το ενεργητικό του νέου ταμείου φαίνεται να
ξεκαθαρίζει άλλα στοιχεία της λειτουργίας του παραμένουν ακόμα αδιευκρίνιστα
ακριβώς επειδή υπάρχουν διαφορετικές απόψεις μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών. Ο
διάβολος όμως λέγεται πως κρύβεται στις λεπτομέρειες…. Για παράδειγμα έχει
συμφωνηθεί πως η έδρα του ταμείου θα είναι στην Ελλάδα και πως θα υπάρχει
εποπτεία από τους δανειστές. Είναι άγνωστο όμως με ποιες αρχές θα διορίζονται
τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και πόσα από αυτά θα τοποθετούνται από τους
θεσμούς. Η ονοματολογία έχει πάντως ήδη ξεκινήσει με ορισμένες πληροφορίες να
θέλουν προσωπικότητες όπως η Μιράντα Ξαφά και η Λούκα Κατσέλη να είναι μεταξύ
των ονομάτων που συζητούνται από τους δανειστές και την κυβέρνηση αντίστοιχα.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ (το οποίο σύμφωνα με το νέο
μνημόνιο πρέπει να έχει συμβουλευτικό ρόλο στο σχηματισμό του νέου ταμείου) Στέργιος
Πιτσιόρλας σημειώνει πως για τις λεπτομέρειες, "η συζήτηση έχει
ξεκινήσει, θα ολοκληρωθεί και το ταμείο θα συγκροτηθεί το πρώτο
τρίμηνο,τετράμηνο του 2016. Η έδρα του θα είναι στην Ελλάδα, η
διοίκησή του θα οριστεί από την ελληνική Κυβέρνηση σε συνεργασία με τους
θεσμούς αλλά από την ελληνική Κυβέρνηση. Το πιθανότερο είναι, η πλειοψηφία να
είναι Έλληνες και να υπάρχει και συμμετοχή ξένων , αλλά η πλειοψηφία θα είναι
Έλληνες".
ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟΣ ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ
Τα 50 δισ. ευρώ του νέου ταμείου προβλέπονται σε
βάθος 30ετίας. Η επίτευξη, δηλαδή, των εσόδων δεν θα γίνει άμεσα, μέσα σ’
ένα περιορισμένο χρονικό περιθώριο αλλά όταν οι συνθήκες θα είναι κατάλληλες.
Αυτό σημαίνει πως είναι δύσκολο να προσδιοριστεί χρονοδιάγραμμα και χωρίς
χρονοδιάγραμμα είναι αμφίβολο το ποιες ενέργειες θα λάβουν προτεραιότητα και
ποιες όχι …
Τέτοια ζητήματα παραμένουν προς συζήτηση στο τραπέζι. Η ίδρυση όμως του
ταμείου συνομολογήθηκε από τους δανειστές προκειμένου να υπάρξουν όπως
προαναφέρθηκε εγγυήσεις για το νέο πακέτο οικονομική στήριξης αλλά και για να
γίνει ευκολότερη η αποδοχή του από τα ευρωπαϊκά κοινοβούλια και την κοινή γνώμη
αφού με τον στόχο παραγωγής αξίας 50 δισ. εμφανίζεται ένα μεγάλο μέρος της νέας
βοήθειας να καλύπτεται από ελληνικούς πόρους.
Όπως άφησε να εννοηθεί ο Υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος για την
ώρα οι δυο πλευρές έχουν καταλήξει σε μια "στρατηγική έκθεση που σιγά-σιγά
θα μετατραπεί σε νόμο".
ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
Οι υπόλοιπες ρυθμίσεις που θα περιέχει το νομοσχέδιο αφορούν:
1) Το νέο μισθολόγιο, θα προβλέπει διαφορετικές
ταχύτητες στην εξέλιξη των μισθών, που σημαίνει ότι τα
υψηλόβαθμα στελέχη θα έχουν ταχύτερη μισθολογική εξέλιξη από τα μεσαία.
2)Την ενίσχυση της ''ανεξαρτησίας'' της Γενικής Γραμματείας
Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ).
3) Την υιοθέτηση 10 ακόμη συστάσεων της εργαλειοθήκης
του ΟΟΣΑ για τα αναψυκτικά και τα πετρελαϊκά προϊόντα.
4) Βελτιώσεις του νόμου για τον χωροταξικό σχεδιασμό και
τον καθορισμό των δασών.
5)Την παροχή προθεσμίας μέχρι τις 30 Ιουνίου 2016 για
υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2015 σε
όσους εισπράττουν μερίσματα.
6) Επίσης στο νομοσχέδιο πιθανότατα θα ενταχθεί (ίσως και με τροπολογία) η
διάταξη για τη διασύνδεσητου αφορολόγητου ορίου
των μισθωτών και των συνταξιούχων με τις δαπάνες που
εξοφλούνται μεπλαστικό χρήμα ή ηλεκτρονική
τραπεζική συναλλαγή.
ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ
Ακόμη, στη λίστα των 13 προαπαιτούμενων περιλαμβάνονται
δεσμεύσεις που δεν απαιτούν αναγκαστικάνόμο, αλλά
υπουργικές αποφάσεις ή Προεδρικά Διατάγματα.
Μεταξύ αυτών είναι:
1) Η συγκρότηση επιτροπής που θα αξιολογήσει τη
λειτουργία και την αποτελεσματικότητα του ειδικού λογισμικού για τον εντοπισμό
κρουσμάτων απάτης τύπου Carousel, που αποσκοπούν στην κλοπή τουΦΠΑ.
2) Οι διαδικασίες καταγραφής της χωρητικότητας των
δεξαμενών καυσίμων προκειμένου ναδιευκολύνονται οι διασταυρώσεις
δεδομένων κατά τους ελέγχους στη διακίνηση, που είναι προαπαιτούμενο, δεν
απαιτεί νομοθετική ρύθμιση, αλλά υπουργική απόφαση που είναι έτοιμη προς
έκδοση.
3) Η έκδοση υπουργικής απόφασης για την επανασύγκλιση της
διυπουργικής επιτροπής για τα κλειστά επαγγέλματα.
4) Η έκδοση απόφασης για την εφαρμογή
του clawback στα νοσοκομεία.
5) Η υπουργική απόφαση για την προς τα κάτω αναθεώρηση των τιμών των
ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων ώστε να ευθυγραμμιστούν οι δαπάνες στα επίπεδα
του clawback.
6) Η λειτουργία επιτροπής στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής
Σταθερότητας (ΤΧΣ) που θα αξιολογεί και θα εγκρίνει διορισμούς
μελών διοικητικού συμβουλίου και προέδρων στις τράπεζες.
7)Η επιτάχυνση της απορρόφησης των κοινοτικών
κονδυλίων ειδικά από τα διαρθρωτικά ταμεία. Στο πλαίσιο αυτό, τα
συναρμόδια υπουργεία και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς οφείλουν να εφαρμόσουν
πλήρως τον νόμο 4314/2014 για τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά και επενδυτικά
ταμεία, να υιοθετήσουν όλες τις εξουσιοδοτημένες ενέργειες για
την ενεργοποίηση των διαθέσιμων κεφαλαίων και να θέσουν σε
εφαρμογή όλες τις προϋποθέσεις.
ΠΗΓΗ:economist
Δεν υπάρχουν σχόλια: