Ο γρίφος της τηλεργασίας – Πώς θα γίνει η επιστροφή στα γραφεία
Γράφει ο Δημήτρης Χρυσικόπουλος
Πριν από μερικές εβδομάδες η CEO ενός περιοδικού με έδρα την Ουάσιγκτον έγραψε σε ένα άρθρο της ότι, αν οι εργαζόμενοι σε μια επιχείρηση επιμείνουν στην τηλεργασία, τότε θα πρέπει να χάσουν προνόμια, όπως την υγειονομική τους κάλυψη.
Επτά στους δέκα υπερ

Το ενδιαφέρον είναι πως μια άλλη έρευνα έδειξε ότι περίπου το 90% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι δεν έχει πρόβλημα να υιοθετήσει ένα υβριδικό σύστημα τηλεργασίας και παρουσίας στο γραφείο, ενώ σε μελέτη του 2020 της PricewaterhouseCoopers σχεδόν επτά στα δέκα στελέχη επιχειρήσεων εκτίμησαν ότι οι εργαζόμενοι θα πρέπει να έχουν φυσική παρουσία στη δουλειά τουλάχιστον τρεις ημέρες την εβδομάδα, προκειμένου να διατηρηθεί αυτό που ονομάζεται «κουλτούρα της επιχείρησης», αφήνοντας ανοιχτό παράθυρο για μερική συνέχιση της τηλεργασίας.
Η εικόνα της Ελλάδας
Τα τρία μεγάλα ζητήματα
Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς εργασίας, υπάρχουν τρία μεγάλα εμπόδια που θα πρέπει να υπερνικηθούν μέχρις ότου η εργασία επιστρέψει σε προ πανδημίας μορφή.
- Το πρώτο είναι το διάστημα προσαρμογής από την τηλεργασία στη φυσική παρουσία στο γραφείο: εκτιμάται ότι η λογική «όπως κλείσαμε, έτσι θα ανοίξουμε» θα έχει πολύ χειρότερες συνέπειες για τους εργαζομένους και την αποδοτικότητά τους από μια πιο σταδιακή επαναπροσαρμογή στις προτεραίες συνθήκες. Ωστόσο πολλοί εργοδότες θέλουν αλλαγή «εδώ και τώρα», χωρίς ένα σχέδιο επιστροφής.
- Συνέπεια του προηγούμενου εμποδίου είναι και η πιθανή απώλεια εργαζομένων, οι οποίοι διαπίστωσαν ότι η τηλεργασία τούς ταιριάζει πιο πολύ από το οκτάωρο – ή και παραπάνω – στο γραφείο, ακόμη και αν εν τέλει εργάζονταν περισσότερες ώρες. Ήδη στις ΗΠΑ το φαινόμενο έχει αρχίσει να εμφανίζεται, αν και θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η αγορά εργασίας είναι εντελώς διαφορετική από την ευρωπαϊκή – πολλώ δε μάλλον από την ελληνική – και, φυσικά, ότι δεν συμβαίνει σε όλους τους κλάδους, αλλά εκεί όπου συνήθως υπάρχει ανάγκη για προσωπικό.
- Ένα τρίτο ζήτημα αφορά το «δικαίωμα στην αποσύνδεση», το δικαίωμα του εργαζομένου να μην υποχρεούται να απαντήσει σε επικοινωνίες (e-mail, SMS, μηνύματα σε chat apps κ.λπ.) από τη δουλειά του πέραν κάποιου χρονικού σημείου. Πρέπει να σημειωθεί ότι στο εξωτερικό, σε κάποιους κλάδους, η διαθεσιμότητα 24/7 του εργαζομένου θεωρείται περίπου δεδομένη, ωστόσο η τηλεργασία λόγω της πανδημίας μοιάζει να επέκτεινε αυτή τη… συνήθεια των εργοδοτών και σε άλλους τομείς της εργασίας και ζητείται ρύθμιση που θα προστατεύει το δικαίωμα στην αποσύνδεση.Φυσικά όλα αυτά ίσως ακούγονται ως «προβλήματα του πρώτου κόσμου» για τους εκατομμύρια εργαζομένους – αυτούς που, από την ώρα που εμφανίστηκε ο κορωνοϊός, αποκαλούνται «απαραίτητοι» και συνήθως είναι οι πλέον χαμηλά αμειβόμενοι – οι οποίοι επί 14 μήνες δεν σταμάτησαν ποτέ να είναι παρόντες στον χώρο εργασίας τους, συχνά διακινδυνεύοντας την υγεία τους. Ωστόσο η πανδημία δημιούργησε μια νέα πραγματικότητα για τα «επαγγέλματα γραφείου» και όποιος την αγνοήσει κινδυνεύει να βρεθεί προ οδυνηρών εκπλήξεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια: