Το τηλέφωνό σας, σας ακούει και δεν είναι παράνοια


Πριν από μερικά χρόνια, κάτι περίεργο συνέβη. Ένας φίλος και εγώ καθόμασταν σε ένα μπαρ, με τα iPhones μας στις τσέπες, συζητώντας για τα πρόσφατα ταξίδια μας στην Ιαπωνία και για το πώς θα θέλαμε να επισκεφτούμε ξανά τη χώρα. Την επόμενη μέρα, και οι δύο είδαμε στα προφίλ μας στο Facebook αναδυόμενες διαφημίσεις για φτηνές πτήσεις προς Τόκιο. 

Ακολουθήστε μας στο Facebook Τελευταία Έξοδος 

Φαινόταν σαν μια απίστευτη, ανατριχιαστική σύμπτωση, αλλά τελικά αποδείχθηκε ότι όλοι έχουν να πουν μια ιστορία για το smartphone τους και πως τους ακούει. Πρόκειται για παράνοια, ή όντως τα smartphone μας ακούνε;

Σύμφωνα με τον Δρ. Peter Hannay - ανώτερο σύμβουλο ασφάλειας για την εταιρεία κυβερνο-ασφαλειας Asterisk και πρώην λέκτορα και ερευνητή στο Πανεπιστήμιο Edith Cowan -  η σύντομη απάντηση είναι ναι, αλλά ίσως με έναν τρόπο που δεν είναι τόσο διαβολικός όσο ακούγεται.

Προκειμένου το smartphone σας να δείχνει πραγματικά προσοχή και να καταγράφει τη συνομιλία σας, πρέπει να υπάρχει μια φράση έναυσμα, όπως όταν λέτε "hey Siri" ή "Ok Google." Ελλείψει αυτών των φράσεων, τα δεδομένα που παρέχετε επεξεργάζονται μόνο μέσα στο δικό σας τηλέφωνο. Αυτό μπορεί να μην φαίνεται αιτία για ανησυχία, αλλά τυχόν εφαρμογές τρίτων που έχετε στο έξυπνο κινητό σας, όπως για παράδειγμα το Facebook, εξακολουθούν να έχουν πρόσβαση σε αυτά τα "μη ενεργοποιημένα" δεδομένα. Και αν χρησιμοποιούν ή όχι αυτά τα δεδομένα εξαρτάται πραγματικά από αυτά.

"Συχνά, αποσπάσματα ήχου πηγαίνουν πίσω σε διακομιστές [άλλων εφαρμογών, όπως το Facebook], αλλά δεν υπάρχει επίσημη κατανόηση για το τι προκαλεί αυτούς τους ενεργοποιητές», εξηγεί ο Peter. "Είτε πρόκειται για χρονοδιάγραμμα είτε για βάση τοποθεσίας ή χρήση συγκεκριμένων λειτουργιών, οι εφαρμογές σίγουρα αποσπούν αυτούς τους ήχους και τους χρησιμοποιούν περιοδικά. Όλες οι εφαρμογές στέλνουν αυτά τα δεδομένα σε κρυπτογραφημένη μορφή, οπότε είναι πολύ δύσκολο να ορίσουμε τους ακριβείς ενεργοποιητές. "

Συνεχίζει εξηγώντας ότι εφαρμογές όπως το Facebook ή το Instagram θα μπορούσαν να έχουν χιλιάδες ενεργοποιητές. Μια συνηθισμένη συζήτηση με έναν φίλο για την ανάγκη αγοράς ενός νέου τζιν παντελονιού θα μπορούσε να είναι αρκετή για να τους ενεργοποιήσει. Παρόλο που η φράση κλειδί εδώ είναι το "θα μπορούσε", εταιρείες όπως το Facebook αρνούνται κατηγορηματικά ότι ακούν τις συνομιλίες μας.

Ο συντάκτης του άρθρου στο Vice, αποφάσισε να κάνει ένα πείραμα. Δύο φορές την ημέρα για πέντε ημέρες, προσπάθησε να χρησιμοποιεί στις τηλεφωνικές του συνομιλίες κάποιες συγκεκριμένες φράσεις που θα μπορούσαν θεωρητικά να χρησιμοποιηθούν ως ενεργοποιητές. Φράσεις όπως "χρειάζομαι φθηνά πουκάμισα για τη δουλειά". Στη συνέχεια παρακολούθησε προσεκτικά τις διαφημίσεις που εμφανίζονταν στο προφίλ του στο Facebook.

Οι αλλαγές ήρθαν κυριολεκτικά μέσα σε μια νύχτα. Ξαφνικά, έβλεπε διαφημίσεις για εκείνες τις εταιρείες που έχουν προσφορές και φθηνά ρούχα. Το όλο θέμα του άνοιξε τα μάτια και ήταν τελείως τρομακτικό.

Ο Δρ. Peter τον  διαβεβαίωσε ότι το 2018 καμία εταιρεία δεν πωλεί τα δεδομένα απευθείας στους διαφημιζόμενους. Αλλά όπως όλοι γνωρίζουμε, οι διαφημιζόμενοι δεν χρειάζονται τα δεδομένα μας για να δούμε τις διαφημίσεις τους.

Και συνεχίζει λέγοντας ότι τα δεδομένα μας δεν είναι ασφαλή από κυβερνητικούς οργανισμούς. Καθώς οι περισσότερες εταιρείες τεχνολογίας είναι εγκατεστημένες στις ΗΠΑ, η NSA ή ίσως η CIA μπορεί ενδεχομένως να έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες σας, είτε αυτό είναι νόμιμο στη χώρα σας είτε όχι.

Έτσι ναι, τα τηλέφωνά μας, μας ακούνε και οτιδήποτε λέμε κοντά σε αυτά θα μπορούσε ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί εναντίον μας. Αλλά, σύμφωνα με τον Δρ. Peter, τουλάχιστον, δεν είναι κάτι που οι περισσότεροι άνθρωποι πρέπει να φοβούνται.

Aν δεν είστε δημοσιογράφος, δικηγόρος ή αν δεν έχετε κάποια θέση που σχετίζεται με ευαίσθητες πληροφορίες, η πρόσβαση στα δεδομένα σας θα είναι πραγματικά μόνο για διαφημιστικούς λόγους. 

Εάν είστε όπως όλοι οι άλλοι, ζείτε μια πραγματικά φυσιολογική ζωή και μιλάτε στους φίλους σας για ταξίδια στην Ιαπωνία, τότε τα δεδομένα σας ενδιαφέρουν μόνο τους διαφημιστές...

Αναδημοσίευση από www.vice.com - Επιμέλεια, μετάφραση: Βιβή Συργκάνη, enallaktikos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.