Τρίτη, 30 Μαΐου 2017

Όταν η Ευρώπη εξοργίζεται με γελοιογραφίες

 

Γράφει ο Αλέξανδρος Ζέρβας

Ίσως οι περισσότεροι να μην το πήρανε χαμπάρι μέσα στη νέα κοκορομαχία που έχει στηθεί τις τελευταίες μέρες στη Βουλή μεταξύ κυβερνώντων κι αντιπολιτευόμενων κομμάτων, αλλά «παρολίγον διπλωματικό επεισόδιο» δημιουργήθηκε με τα μεγάλα κεφάλια των Βρυξελλών με επίκεντρο μια έκθεση γελοιογραφίας.

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για την έκθεση Sweet Europe, η οποία φιλοξενείται στο Μετρό του Συντάγματος, με τη συμμετοχή δεκάδων γελοιογράφων από την Ελλάδα αλλά και τη Μεγάλη Βρετανία, και στηλιτεύει τη στάση των ευρωπαϊκών ηγεσιών απέναντι στην προσφυγική κρίση, την οικονομική αφαίμαξη, ιδιαίτερα των λαών του Νότου, αλλά και το Brexit.

Λοιπόν όσο περίεργο (ή ακόμη και γελοίο) κι αν ακουστεί, η γραφειοκρατία των Βρυξελλών φάνηκε να έχει και χρόνο αλλά και διάθεση να ασχοληθεί με το περιεχόμενο των 150 περίπου σκίτσων, εκφράζοντας μάλιστα μέσω διαρροών τη βαθιά ενόχλησή της. Όπως πληροφορηθήκαμε μέσω των γνωστών «πρόθυμων» ΜΜΕ, την αγανάκτηση της ευρωπαϊκής ηγεσίας προκάλεσε το γεγονός ότι σε πολλές από τις γελοιογραφίες κυριαρχεί η σβάστικα, ενώ τουλάχιστον σε μία εκ των γελοιογραφιών η Ευρωπαϊκή Ένωση παρομοιάζεται με λεκάνη τουαλέτας, στον πάτο της οποίας βρίσκονται πλέον έννοιες όπως η πολυπολιτισμικότητα, η αλληλεγγύη, η διαφορετικότητα και η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών.

Οι συγκεκριμένες πηγές της Κομισιόν προχώρησαν ακόμη περισσότερο, βλέποντας και «μείζον πολιτικό ζήτημα» στην όλη υπόθεση, καθώς η έκθεση βρίσκεται μεταξύ άλλων και υπό την αιγίδα της Βουλής των Ελλήνων, με το Νίκο Βούτση να παραβρίσκεται στα εγκαίνια της. Και για να το κάνουν ακόμη καλύτερο, επεσήμαιναν με νόημα (τόσο οι πηγές των Βρυξελλών όσο κι οι εγχώριοι καλοθελητές τους) ότι «η έκθεση έρχεται σε κακή χρονική στιγμή, εν μέσω των διαπραγματεύσεων για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης». Κι όποιος κατάλαβε, κατάλαβε…

Δεν είχε, βέβαια, κανείς την απαίτηση από τους εκπροσώπους της ευρωπαϊκής ηγεσίας να αντιμετωπίσουν μια τέτοιου είδους έκθεση με την κατανόηση που απαιτεί η καλλιτεχνική προσέγγιση. Ούτε προφανώς περίμενε να έχουν την ευθιξία, εκεί στα πέριξ των Βρυξελλών, να κάνουν την όποια αυτοκριτική σχετικά με τα καταστροφικά αποτελέσματα της ακολουθούμενης πολιτικής τους. Πιθανότατα, όμως, κάποιος καλοπροαίρετος να ανέμενε να ενυπάρχει στους κόλπους της Κομισιόν η στοιχειώδης αξιοπρέπεια, προκειμένου να μην προχωρούν τα στελέχη της σε τόσο απροκάλυπτες ασκήσεις λογοκρισίας. Εκτός κι αν επικρατεί η αντίληψη ότι  στο «προτεκτοράτο», όπως δείχνουν να θεωρούν τη χώρα μας, ακόμη και το δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης μπορεί να βρίσκεται υπό αίρεση, εφόσον έτσι κρίνουν οι Ευρωπαίοι εταίροι μας.

Σε κάθε περίπτωση, είναι σαφές πως, προϊούσας της μνημονιακής εποχής, το πεδίο της επιτροπείας φαίνεται ολοένα να διευρύνεται, επιχειρώντας να συγκροτήσει κοινωνική αντίληψη. Υπό αυτή την έννοια, το πλέον ανησυχητικό στοιχείο έχει να κάνει με το γεγονός πως τίποτα πια δε φαίνεται να μας προξενεί ιδιαίτερη αίσθηση. Για όλους τους παραπάνω λόγους, θα ήταν μάλλον χρήσιμο να περάσουμε μια βόλτα από το μετρό του Συντάγματος για να ρίξουμε μια ματιά στην έκθεση (μέχρι την Κυριακή διαρκεί), η οποία σήκωσε τόση κουβέντα. Άλλωστε, για να εξόργισε τόσο τη γλυκιά μας την Ευρώπη, όλο και κάτι ενδιαφέρον θα έχει να μας πει.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου