Ποια είναι τελικά τα νέα δεδομένα για την πρόσβαση των ανασφάλιστων στην δημόσια υγεία;


Μία βδομάδα μετά την έκδοση της ΚΥΑ (Κοινής Υπουργικής Απόφασης) Α3 (γ)/ΓΠ/οικ.25132, για την πρόσβαση των ανασφάλιστων πολιτών στο σύστημα υγείας βάσει του πρόσφατου νόμου (4368/2016) στον οποίο αναφέρεται, έχοντας όλα πλέον τα δεδομένα στα χέρια μας μπορούμε να κάνουμε την εκτίμηση μας. 

Τα θετική της στοιχεία είναι, η κατάργηση των τριμελών επιτροπών, η κατάργηση της δήλωσης αποδοχής του χρέους της νοσηλείας, η δυνατότητα σε κάποιους ανασφάλιστους ασθενείς να κάνουν διαγνωστικές εξετάσεις στις δημόσιες δομές και η δυνατότητα σε κάποιους – λίγους – ανασφάλιστους ασθενείς να πάρουν δωρεάν τα φάρμακα τους.

Σε καμία περίπτωση όμως δεν μιλάμε για λύση του προβλήματος με ΚΑΘΟΛΙΚΗ – ΔΩΡΕΑΝ πρόσβαση των ανασφάλιστων ασθενών, για τους εξής λόγους:

1) ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ: Πρόσβαση μόνο στις δημόσιες δομές.  Αυτό σημαίνει δυνατότητα πρόσβασης σε ένα μικρό αριθμό ανασφάλιστων γιατί σχεδόν όλες οι πρωτοβάθμιες δημόσιες δομές (ΠΕΔΥ) είναι δραματικά υποστελεχωμένες και οι νοσοκομειακές δομές στερούνται σε πολλές περιοχές της χώρας βασικού εξοπλισμού, όπως αξονικών, μαγνητικών τομογράφων κτλ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα: Στην πόλη των Χανίων δεν υπάρχει σε καμία δημόσια δομή δερματολόγος (μόνη επιλογή για τους ανασφάλιστους οι ιδιώτες), υπάρχει μόνο ένας ενδοκρινολόγος στο νοσοκομείο και κανένας στο ΠΕΔΥ. Επίσης υπάρχουν ελλείψεις βασικών ειδικοτήτων στο ΠΕΔΥ όπως παιδιάτρου, καρδιολόγου κτλ, και καμία δυνατότητα κάποιων βασικών βιοχημικών εξετάσεων όπως ορμόνες θυρεοειδούς, INR (για όσους παίρνουν αντιπηκτικά) κτλ.
Την πόλη των Χανίων την αναφέρουμε ως παράδειγμα γιατί είναι μια σχετικά καλή περίπτωση και το νοσοκομείο διαθέτει αξονικό και μαγνητικό τομογράφο. Υπάρχει όμως το εξής παράδοξο: αν κάποιος ανασφάλιστος πρέπει να κάνει αξονική ή μαγνητική, π.χ. εγκεφάλου, θα πρέπει να τον έχει εξετάσει πρώτα κάποιος νευρολόγος και να δώσει το ηλεκτρονικό παραπεμπτικό. Ποιός νευρολόγος;
 με τις λιγότερες ελλείψεις Στο ΠΕΔΥ στα Χανιά δεν υπάρχει.
Αν τώρα σε μια πόλη- και είναι πολλές αυτές- δεν διαθέτει το νοσοκομείο αξονικό ή μαγνητικό τομογράφο που θα πάνε οι ανασφάλιστοι ασθενείς;

2) ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ: Η δυνατότητα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης για τους ανασφάλιστους υπάρχει από το καλοκαίρι του 2014. Αυτό που δεν υπήρχε ήταν η δυνατότητα μηδενικής ή μειωμένης συμμετοχής αυτών των ασθενών στην φαρμακευτική δαπάνη. Με τον νέο νόμο δίνεται η δυνατότητα σε έναν πολύ μικρό αριθμό ασθενών να έχουν μηδενική συμμετοχή.
Είναι πέραν κάθε σχολιασμού η κλίμακα του ετήσιου εισοδήματος: Μεμονωμένο άτομο   – Οικογένεια με τέσσερα εξαρτώμενα μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με πέντε εξαρτώμενα μέλη 
2.400€6.000€.
Θα συνεχίσει επομένως για την πλειοψηφία των ανασφάλιστων ασθενών η προσέλευση στα Κοινωνικά Ιατρεία ή αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα θα συνεχίσουν να μην παίρνουν τα φάρμακα τους με τις ολέθριες συνέπειες που γνωρίζουμε ήδη, αύξηση νοσηρότητας, θνησιμότητας.

3) ΑΚΤΙΝΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ: Η αναμονή για ακτινοθεραπεία είναι κατά μέσο όρο 4 μήνες. Οι ανασφάλιστοι καρκινοπαθείς δεν έχουν το δικαίωμα και την δυνατότητα να κάνουν αυτές τις θεραπείες σε ιδιωτικές δομές με την κάλυψη της πολιτείας, επομένως αναγκαστικά πρέπει να περιμένουν στην αναμονή και πάλι με τις γνωστές ολέθριες συνέπειες για την υγεία τους και τη ζωή τους.

4) ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ: Ο προϋπολογισμός για την κάλυψη της ιατροφαρμακευτικής δαπάνης των ανασφάλιστων ασθενών είναι μόλις 100.000.000 ευρώ, που είναι δραματικά μικρός.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:

1) Δεν εξασφαλίζεται ούτε ΚΑΘΟΛΙΚΗ ούτε βεβαίως ΔΩΡΕΑΝ πρόσβαση.

2) Οι αναμονές στα δημόσια νοσοκομεία για διαγνωστικές εξετάσεις , με αποτέλεσμα οι ανασφάλιστοι που δεν έχουν άλλη επιλογή, αλλά και οι ασφαλισμένοι που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα της συμμετοχής στον ιδιώτη συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ, 
θα αυξηθούν πάρα πολύνα καθυστερούν τόσο στην διάγνωση της ασθένειας τους όσο και στην θεραπεία.

3) Η πλειονότητα των ανασφάλιστων ασθενών θα συνεχίσει να μην παίρνει ή στην καλύτερη περίπτωση να δυσκολεύεται να πάρει την φαρμακευτική αγωγή.

4) Την δωρεάν κάλυψη της νοσηλείας των ανασφάλιστων θα την κρίνουμε μετά από λίγους μήνες στην πράξη.

Δυστυχώς το βήμα που επιχειρείται με αυτό το νομοσχέδιο είναι πολύ μικρό και οι επιπτώσεις στην δημόσια υγεία που αφορούν τους δείκτες νοσηρότητας και θνησιμότητας θα συνεχίσουν να είναι ολέθριες.  Η λιτότητα σκοτώνει!

Σημαντική σημείωση:

Μια βδομάδα έχει ήδη περάσει από την ΚΥΑ και στα ΠΕΔΥ ακόμα δεν μπορούν οι γιατροί να δώσουν στους ανασφάλιστους ηλεκτρονικό παραπεμπτικό για τις διαγνωστικές εξετάσεις.


ΠΗΓΗ: enallaktikos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.