Το Οκτάπυλο στη βυζαντινή Θεσσαλονίκη - Μετρό και διαχείριση αρχαιολογικών ευρημάτων


Γράφει ο Αριστοτέλης Μέντζος * 

Ενώ οι βυζαντινοί ναοί της Θεσσαλονίκης είναι εν πολλοίς οικείοι και γνωστοί, καθώς επιβίωσαν ως λατρευτικοί τόποι των κατοίκων της, οι βυζαντινοί δρόμοι της πόλης παραμένουν μία άγνωστη πραγματικότητα θαμμένη μέσα στη γη.
Με αφορμή τη συζήτηση για την ανασκαφή στον Σταθμό Βενιζέλου και τις τελευταίες δυσάρεστες εξελίξεις, θα σκιαγραφήσω σε γενικές γραμμές την εικόνα και κάποιες από τις λειτουργίες των δρόμων στη βυζαντινή Θεσσαλονίκη.

Το πολεοδομικό σύστημα της αρχαίας Θεσσαλονίκης ανάγεται στα ελληνιστικά χρόνια, δηλαδή στην εποχή της ίδρυσης της πόλης από τον Κάσσανδρο το 316/315 π.Χ. Πρόκειται για ένα ορθογωνικό (ιπποδάμειο) σύστημα με κάθετες και οριζόντιες οδούς, το οποίο παρέμεινε στις βασικές του γραμμές έως την πυρκαγιά του 1917. Κάποιες από τις αρχαίες χαράξεις διατηρήθηκαν στο σχέδιο της ανοικοδόμησης που εισηγήθηκε ο Ερνέστ Εμπράρ μετά από αυτήν την καταστροφική πυρκαγιά.
Ο άξονας της Βενιζέλου, που σήμερα οδηγεί στο Διοικητήριο (υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης), φαίνεται ότι είχε ιδιαίτερη σημασία και παλαιότερα. Είναι βάσιμη η υπόθεση ότι η έδρα του διοικητικού κέντρου της οθωμανικής Θεσσαλονίκης (το Κονάκι) ήταν στην ίδια θέση με την έδρα της βυζαντινής διοίκησης, δηλαδή στην περιοχή του Διοικητηρίου. Ακόμη περισσότερο, ωστόσο, έχουμε λόγους να πιστεύουμε ότι η ύπαρξη διοικητικού κέντρου στη θέση αυτή ανάγεται ήδη στα ελληνιστικά χρόνια.
Διαβάστε την συνέχεια στο slpress

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.